Direktlänk till inlägg 17 november 2011

Mobbning är ALLTID fel - LÄGG DIG I!

Av Kaela - 17 november 2011 14:37


 

Bilden har jag fått av min vän Leena


Är det inte märkligt att många av de som mobbas anser att det är deras fel.

De är för tjocka, för långa, för små för smala, har glasögon, fel dialekt, stammar, har fel kläder, gillar fel musik eller har fel hårfärg.

Detta är fel, alla människor kan bli mobbade.
”Felet” eller orsaken till att man kan bli utsatt finns inte hos den som blir kränkt utan ligger i mobbarens vilja att mobba. Efter lång tids mobbning kanden som blir utsatt visserligen börja uppträda på ett annorlunda sätt, men det är inte orsaken till att man blivit mobbad.

Det är ett symtom som uppstår genom den mobbning offret utsatts för.

Och inte nog med att mobbaren själv tror att han/hon är orsaken till mobbningen.

En undersökning som gjorts av anmälningar till Barn- och elevombudet, visar att skulden ofta, helt eller delvis, läggs på det utsatta barnet.

En skola tyckte till exempel att en 10-årig pojke, som dagligen kallats cp-unge, var medskyldig genom ”eget beteende”.


Mobbning är vanligare än man tror.
En tredjedel av alla skolbarn har blivit utsatta för någon form av mobbning under sin skoltid.

Hos många sitter ärren efter mobbning kvar länge, ibland hela livet.


Så ser du ett barn bli mobbat.

Lägg dig i!!!


Mobbning är fel och får inte tolereras.

Ju fler som vågar säga ifrån desto enklare blir det att stoppa mobbningen.


 
 
Björn Hultman

Björn Hultman

17 november 2011 19:15

Det var ett bra inlägg och jag kunde inte sagt det bättre själv. Jag föreläser om ämnet i skolorna och även bloggar om det. Problemet med mobbning är att man fokuserar på den utsatte, att den behöver hjälp osv, men det är precis lika mycket mobbaren som behöver terapi.

http://antimobbning.wordpress.com

Kaela

17 november 2011 20:34

Absolut - det har du helt rätt i Björn.
Mobbaren är inte en harmonisk välfungerande unge!
Båda behöver hjälp.
Vilken jätteintressant blogg du har!

Allt gott till dig!

 
Tolmia

Tolmia

17 november 2011 22:26

Det där var så smärtsamt inlägg att jag knappt klarar läsa det.
Man skuldbelägger sig själv och fast det gått snart 40 år sen det hände kan jag fortfarande grubbla på hur jag skulle ha gjort för att få dem att låta bli mig...I känslan så är det ändå mitt fel..Jag hade fel dialekt..jag borde vara mer kvicktänkt och mindre naiv då jag var 12 år...Har inte kunnat prata om det alls förrän förra året. Såå mycket skamm

http://tolmias.blogg.se

Kaela

18 november 2011 10:34

Den skammen är inte din. Den är mobbarnas.
Det gäller att du säger det till dig själv gång på gång.

Kramar om dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards