Direktlänk till inlägg 19 december 2011

Finns det myter om invandrare - eller är det en myt?

Av Kaela - 19 december 2011 12:15

Finns det myter om invandrare i Sverige.

Eller är det så att det bara är en myt - detta med myterna.

I varje fall har vår integrationsminister ilsknat till och avlivar myterna på en hemsida han säger att han ska starta.

Jag ska inte här gå in på vilka myter det handlar om - det kan du läsa i någon av tidningarnas artiklar.


Men - visst tror jag att det finns myter.

Så länge något är främmande för oss har vi en massa föreställningar om hur det är - egentligen.

Därför är min uppfattning att bästa sättet att avliva myterna är att bli med någon av de utrikesfödda som finns i din närhet.

De allra flesta av oss har i varje fall någon som inte är född i Sverige.


Och visst tror jag att det är viktigt att bemöta myterna med fakta.

Kanske klan det bidra till att minska vår rädsla något litet så att vi vågar bli vän med någon som har ett annat födelseland än vi själva.


Dagens Nyheter


Svenska Dagbladet


DAGEN

 
 
Palapeli

Palapeli

19 december 2011 12:47

Mycket bra inlägg!

http://palapeli.bloggplatsen.se

Kaela

19 december 2011 19:18

Glad att du gillar - läste en bra inlägg av dig också - i din blogg.

Allt gott!

 
Max

Max

19 december 2011 14:12

Tycker Ullenhag är jättebra som gör det här, men en röst på borgarna blir det nog ändå inte:p

http://expo.se

Kaela

19 december 2011 19:17

Nej det är ju inte nödvändigt - att rösta på borgarna - men bra att se att de kan göra en del bra grejor.
Allt gott!

 
Eva

Eva

19 december 2011 14:32

Vi har en massa myter om svenskar också ... smålänningar, norrlänningar t.ex Alltid lite elaka av någon anledning? Antagligen samma anledning; rädsla (irritation? --> "Varför kan du inte vara som jag så jag förstår mig på dig?") för det okända, ofamiljära...
jag försvarar inte, men vill påpeka att det inte är riktat åt bara ett håll.
Sen har vi inflyttade (räknar mig som en sådan efter alla år utomlands) en del myter om svenskar oxå ;-)
Hoppas du har en förväntansfull doppare-vecka :-)

http://provtyckningar.blogspot.com

Kaela

19 december 2011 19:16

Ja du har helt rätt i det.
och man kan ju undra varför man får säga bondkakor och finska pinnar när man inte får säga negerbollar sa en liten nioåring.....

Ja förväntan finns - även om tiden att doppa är knal - fullt upp på jobbet fram till torsdag - men sen blir det 10 dagar ledigt - börjar se fram emot det.

 
Ingen bild

Sanna

19 december 2011 19:26

Men det får inte vara så att vi avfärdar en del som inte är myt som myt bara för att det verkar obegripligt, olustigt eller otänkbart med våra mått mätt.
Fakta är bra - även när det gäller oss själva.

Kaela

19 december 2011 20:28

Nej det får vi självklart inte.
Men om man läser artiklarna så setr man var Ullhagen talar om som myter.
Och kan nog inte annat än att hålla med honom.

Allt gott till dig!

 
Ingen bild

Sanna

19 december 2011 22:23

Jag har inte sett artikeln utan pratar bara rent allmänt
kram

Kaela

20 december 2011 05:35

Jag förstår det Sanna....det är helt ok - förstås!

Kram och ha det gott!

 
Ingen bild

ceasar

20 december 2011 01:31

Kika gärna igenom punkterna som Ullenhag nämner..

Hans egna utredningar av Ekberg visar på betydande nettokostnader.
Förra integrationspolitiska talesman beskriver själv att han gick i landsflykt pga "lågt i tak".
Invandrares brottslighet (särskilt med vissa bakgrunder) är hårresande.
Sverige är 4:e största asylland i Europa, störst i förhållande till befolkning.

Finns massor med fakta att hämta för dem som inte nöjer sig med statlig propaganda.

Snälla vakna och se efter själva

Kaela

20 december 2011 05:34

Så rädda vi är för det som är främmande - annars skulle detta inte ens behöva vara en diskussion.

Allt gott till dig!

 
Jonte

Jonte

20 december 2011 05:45

Man ska inte vara rädd för att vara rädd.

http://-

Kaela

20 december 2011 06:52

Det har du sannerligen rätt i Jonte.

Allt gott till dig!

 
Ingen bild

mo

24 december 2011 12:32

Jättebra intiativ att skämma ut regeringen med egna myter och samtidigt bjuda på en storm av kritik. Sök upp ordet propaganda "minister" på wiki.

Kaela

25 december 2011 20:12

Så vitt jag vet så har jag inte gjort något för att skämma ut regeringen.
Jag tror att det finns myter.(Undrar om du verkligen läst mitt inlägg)
Både de som räknas upp i artiklarna och andra.
Och jag tror att det bästa sättet att avskaffa myterna är att få utrikesfödda till vänner-

Allt gott till digQ

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards