Direktlänk till inlägg 15 januari 2012

Ska fotoförbudet på sjukhus skydda patienten eller personalen?

Av Kaela - 15 januari 2012 11:20

 Peter Wolodarski har en intressant söndagskrönika i Dagens Nyheter idag!

Som ingen av oss väl undgått att få veta så har det införts ett fotoförbud på sjukhus i Sverige.


Peter berättar om en händelse på Södersjukhuset i Stockholm där läkaren Jakob Endler ska lägga en epiduralbedövning på en kvinna inför hennes förlossning när han upptäcker att familjen som finns med filmar det som sker.

Visst kan man ha åsikter om det - men att som Peter, undra om kvinnans familj kommer att bulla upp på soffbordet för att sitta och se på bedövningen i sin TV gör mig lite fundersam.

Jag gissar att familjen bara ville ha detta som inledning på förlossningsfilmen.


Läkaren blev irriterad för han kände sig misstrodd.

Kan förstå det också.


Men nog visar landstinget musklerna när de går in med ett generellt fotoförbund på Sveriges alla sjukhus.

Är det för att fotandet stör sjukvårdspersonalen som detta förbud kommit till?


Jag trodde att bakgrunden till förbudet mot fotografering och filmning var bl.a att det har förekommit att privatpersoner lagt ut filmer tagna inne på sjukhus där det förekommit nyfödda barn, operationsbilder, personal m.m på sociala medier eller på andra webbplatser. Och alltså omsorg om patienterna.


Men skulle det vara så att det är personalen som ska skyddas då blir det i mina ögon en helt annan diskussion.

Då är det Goliat (Landstinget) mot David(patienten).


Jag håller helt med tankarna angående framtidsutsikterna för vilket samhälle vi kommer att få om vi inte litar på varandra!






 
 
Anita

Anita

16 januari 2012 12:07

Det där är nog en svår avvägning och jag vet inte alls vem det är som vill skydda vem men klart är att i takt med att alla är utrustade med kameror och alla inte förstår detta med människors rätt till Integritet så kommer en och annan bild ut på FB och andra medier som inte hör hemma där. Sen är jag emot totalförbud. Anhöriga bör kunna ha det omdömet så de skall kunna ta en bild av sitt nyfödda barn. Det finns barnmorskor som retat sig på att de kommit med på bild utan att varit tillfrågad. De anställda kanske tycker att det är enklare för dem om det är totalförbud men jag hoppas innerligt att det inte sker. Den största händelsen i livet, när någon får sitt barn borde ju få dokumenteras av föräldrarna fortsättningsvis också. Vi hoppas på det.
Stor kram från mej !!!

http://minplats.bloggplatsen.se

Kaela

17 januari 2012 08:25

Ja, den rikliga föremomsten av kameror idag, varenda mobiltelefon kan ju ta kort - gör det hela ganska svårt.
Men visst bör man få ta kort på sina kära - men - för de privata albumen.
Inte för att hamna på FB och liknande!

Kramar om dig tillbaka Anitha!

 
Ingen bild

Carl & Malin

16 januari 2012 13:00

Om en läkare ska koncentrera sig på något viktigt är det kanske bäst att inte filma, det kan ju störa. Jag skulle själv inte vilja bli filmad om jag låg på sjukhus men å andra sidan kan man ju alltid fråga om det är ok att filma. Svår fråga, det är nog från person till person vad man tycker om den saken.
Kaela, du tar alltid upp intressanta saker i din blogg.

Kaela

17 januari 2012 08:24

Det är väl att jag är en så oerhört nyfiken person som gör att jag ständigt stupar över intressanta frågor.
Men jag håller med dig.
Man skulle inte vilja att vem som helst fotograferade en så man ligger i en sjuksäng.
Å andra sidan har jag ett underbart foto på min mamma från hennes sista dagar - just i en sjuksäng.
Hon är så vacker och ser så lugn ut.
KKramar om er - Carl och Malin!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards