Direktlänk till inlägg 29 januari 2012

Att visa sin ilska konstruktivt - svårt - men inte omöjligt

Av Kaela - 29 januari 2012 10:57

 




Ilska och vrede är väl sällan något man tar upp om man vill skriva något positivt.
Jag tror att det som är farligt för oss som människor, det är att bära vrede och ilska inom sig.

Att släppa ut det behöver ju verkligen inte betyda att vi skriker sårande ord till någon eller kastar saker omkring oss.

Men vi måste släppa ut det - annars kommer det att strypa oss.

Att reagera - när orättvisor sker - när sanningen sätts åt sidan - när snågon skor sig på en annans bekostnad - det är viktigt!
Men vi behöver inte höja rösten, svära och domdera.

Nej - men vi måste REAGERA.


Ilska och vrede är egentligen ett uttryck för sorg.

Vår vrede fungerar likt en ventil på en tryckkokare, när smärtan blir för stor och tårarna vägrar rinna ser ilskan istället till att vi får ge uttryck för vår frustration i en stressad och pressad situation. Och det är först när vi uttrycker vår ilska och vrede, ver det som vi upplever som orättvist eller inte förstår oss på, som vi kan förlika oss med att livet ser ut som det gör.


När blev du arg senast? *
Vad gjorde du då?

Blev du rasande och sa saker som du ännu ångrar? Eller svalde du ilskan?

Så kan det bli om vi tryckt in vår ilska för länge.


Vrede och ilska är faktiskt en fruktbar kraft.
Om vi använder den rätt kan den hjälpa oss att förändra våra liv till det bättre.

Den som tillåter vrede hos sig själv och andra visar att han fortfarande tror att livet går att förändra.

Den som inte tillåter det tror inte att det är möjligt med förändringar.


För att hantera vår ilska och vrede använder vi oss både av medvetna och omedvetna processer.

Några är bättre och andra är sämre för oss.

Ett bra sätt är att uttrycka sina vredeskänslor i en bestämd men inte aggressiv ton.

Innan du öppnar munnen för att tala - eller griper pennan eller tangentbordet för att skriva ska du försöka återfå lugnet genom djupandning, att ta djupa, lugna andetag tills du känner att hjärtat inte rusar och att pulsen slår normalt.

Då är du färdig att tala om det som väckt din ilska.

Och att göra det på ett konstruktivt sätt som faktsikt ofta leder till förändringar.



 

 
 
e-k

e-k

1 februari 2012 09:57

Visst är det så Kaela men tydligen så svårt för många går och trycker ner och lagrar ilskan tills dom spricker och då kommer det ju ut sååååååååå fel.

http://www.steeperz.com

Kaela

1 februari 2012 10:53

Ja så är det!
Det gäller att se till att man får lov och möjlighet att uttrycka sin ilska i tid.
Innan det går helt överstyr.

Ha en skön dag önskar jag dig av hjärtat e-k!

 
Tolmia

Tolmia

1 februari 2012 13:27

Ja ilskan måste ut.
Det håller jag med om.
Det finns ju olika slags ilska.
Den som bor inne i mig för saker som hänt för länge sen.
Och så den där vardagsilskan som beror på mitt hetsiga temperament.
Den där vardagsilskan hanteras bäst när jag uttrycker den i Jag-form har jag upptäckt.
Då slipper alla andra känna sig angripna och gå i försvar.
Tack för de här viktiga och bra tankarna.

Kramar från mig.

http://tolmias.blogg.se

Kaela

1 februari 2012 16:11

Ja det är fint om man klarar att så att säga stå för sin ilska genom att ta den i hagform som du säger Tolmia.
Det är viktigt att inte såra andra...vilket ju vår ilska lätt gör.

Kramar om dig!

 
Kristina

Kristina

2 februari 2012 09:20

Jättebra du skriver om ilska, det är så många som går omkring med detta obehag. Har själv gjort det men känner mig fri nu.
Oftas är ju inte andras ilska riktad mot mig, utan att jag hade oturen att komma ivägen.
Man kanske ska behandla de som är arga med mer förståelse?
Ha det gott och go kram!

http://kristinakicki.bloggplatsen.se

Kaela

2 februari 2012 15:56

Kloka ord från dig Kristina.
den som är arg behöver mötas av förståelse.

kramar om dig!

 
Hantera ilska

Hantera ilska

15 maj 2013 18:00

kram på dig Kaela! Du skriver verkligen en jättebra blogg. En polare till mig länkade den på facebook för ett tag sedan och nu följer jag din blogg varje dag efter jobbet. Kan lixom inte låta bli :-) Du skriver så bra. Jag har länkat till dig från min blogg :-)

/Lina

kram <3

http://må-bättre.se/hur-hanterar-man-ilska

Kaela

16 maj 2013 05:51

Vad roligt att lite grand lära känna någon av dem som läser min blogg.
Du är innerligt varmt välkommen.
Kollade din blogg snabbt - kommer igen.
Gör en bra dag idag!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards