Alla inlägg den 14 februari 2012

Av Kaela - 14 februari 2012 22:26

Dagen går mot sitt slut.

Denna Alla hjärtans dag som jag hoppas kan bli den första av alla som kommer!


Och för er mina fina härliga bloggvänner och besökare ber jag den irländska bönen:

 


Må din väg gå dig till mötes, och må vinden vara din vän,

och må solen värma din kind, och må regnet vattna själens jord.

Och tills vi möts igen, må Gud hålla, hålla dig i sin hand.




Av Kaela - 14 februari 2012 20:01


 



Kanske är det inte en svaghet
kanske är det en styrka

att jag vågat förbli

en svart fågel

bland alla duvor
vita som snö

kanske har jag lärt

en och annan

att leva
med det främmande....


Kaela

Av Kaela - 14 februari 2012 18:51

Frivilliga i Nora  från Hela Människan har gått ut med kaffekorg och mackor och bjudit förbipasserande idag på Alla Hjärtans Dag.

De vill att den här dagen ska ska bli en Hela Människans dag.

Kanske inte så dumt!

Av Kaela - 14 februari 2012 18:42

På åttitalet döpte 80% sina barn.

Nu är siffran nere på 53,7% skriver Dagens Nyheter i sin artikel


Nu lanserar Svenska Kyrkan drop-in dop och hoppas att det ska bidra till att flera döper barnen.

I västerås har man haft det ett tag.

Nu kommer Örebro.


Kanske kan det vara skönare att döpa sitt barn utan att samtidigt ha stora familjehögtider.

Hur roligt det än är att träffas hela familjerna.

Dessutom funderar man på att lansera drop-in vigslar.

Så ingen ska tvingas till bröllop där släkterna möts.


Något som väl kanske är svårare är att ha drop-in-begravningar.

Skönt att det blir en familjehögtid där man i alla fall får träffa de mostrar och kusiner som man aldrig hinner träffa annars!

Av Kaela - 14 februari 2012 11:34

Om du går till din vårdcentral för en envis förkylning så kan läkaren som får dina data se hela din medicinska historia.

Är vi verkligen helt bekväma med detta.

Vad har min förkylning att göra med att jag fött ett visst antal barn.

Eller med att jag gjort en bröstförminskningsoperation eller vad det nu kan vara som jag inte vill skrika ut till alla.

I Dagens Nyheter läser jag att det faktiskt går att spärra sin journal.

Däremot är det inte möjligt att utläsa av artikeln hur man går tillväga för att spärra sin journal

Här kan du däremot hitta ett formulär för att helt eller delvis spärra din journal.


Di kan också begära att få läsa din journal



Av Kaela - 14 februari 2012 09:54

 


Har du tänkt på hur mycket det betyder vad du tänker på!

Om vi är oroliga får vi oroliga tankar och så är den onda cirkeln ett faktum.

Är vi nöjda och harmoniska tänker vi lugna tankar och kan glädja oss åt den goda cirkeln.


Någon har sagt att alla reaktioner hänger samman med vilka tankar, förväntningar och inre bilder du har.
Tänker du lugna tankar får du lugnare inre bilder och kroppen känns lugn.

Tänker du oroliga tankar reagerar kroppen med oro.

Som till exempel när man börjar notera varje liten förändring i kroppen och omedelbart börjar tänka det värsta.

En del människor har skaffat sig en ovana skulle man kunna säga.

De undrar hur sjuka de är när de stiger ur sängen på morgonen.

Detta är en tanke som omgående gör oss på helspänn.


Prova gärna med att fokusera en stund på känslan i ett finger.

Tänk att det gör ont, att fingret är tungt, stickigt och sjukt

Du kommer att känna att fingret känns konstigt efter en stund.


Om vi börjar notera hur hjärtat slår...är det inte lite snabbt - eller kanske lite orytmiskt - då kommer hjärtat snart att rusa.

Och till och med kanske slå orytmiskt och ge oss en riktig oro.


Så viktigt att vi hittar goda och optimistiska saker att stoppa in i våra tankar.

Själv slår jag numjera dövörat till när folk börjar berätta om den som har drabbats av det och den andra som dött, plötsligt och oväntat.

Nej, jag vill inte vara hjärtlös.

Men jag har så lätt för att få oroliga tankar av sånt.

Och jag vill ha lugna goda tankar.


Men om man nu verkligen är sjuk!

Ja jag tror detta kan gälla också då.

Istället för att bli rädd för försämring (vilket i och för sig är helt naturligt) - tror jag det är bra om man kan tänka: "när jag mår bättre...när jag blir frisk....


Av Kaela - 14 februari 2012 08:45

I Göteborg fick man starta en ovanlig räddningsaktion efter att man upptäckt en andhona med tio nykläckta ungar.

I artikeln i Svenska Dagbladet skriver man att andungar vanligen kläcks först i april.

Man kan ju undra vad som lett till att dessa små kläckts redan nu.

Kan det ha varit värmen i december - januari?




Av Kaela - 14 februari 2012 08:24

 



Visdomen är ödmjuk över att den inte vet mer.


William Cooper

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards