Alla inlägg den 25 februari 2012

Av Kaela - 25 februari 2012 12:32

Läser i Dagens Nyheter att Nelson Mandela har förts till sjukhus med magsmärtor.

Kanske finns det ingen nu levande som så klart och tydligt visat vikten av och de fantastiska följderna av förlåtelse som Nelson Mandela.

Han är idag 93 år och kan ju inte ha så lång tid kvar oavsett om han blir frisk från dessa magsmärtor.

Men vi behöver känna tacksamhet över att ha fått vandra på jorden samtidigt som en man som lärt oss så mycket om något så viktigt

Av Kaela - 25 februari 2012 08:05

 



Ibland hamnar vi i dispyter med andra människor och vi har nog alla en tendens att mena att det är den andres fel.

Konflikter och dispyter handlar inte så mycket om vad som händer mellan oss utan mer om vad som händer inom oss.

Det gäller att titta inåt och bli mer medveten om vad det var som gjorde att vi hamnade i just den dispyten.


Nej jag var liten sa man ofta att den som verkade sur och konfliktberedd "vaknat på fel sida."

Undrar om det inte ligger en hel del i det!

Vissa dagar liksom börjar fel redan innan vi stiger ur sängen.


Vad behöver du för att vakna och känna dig dig fri och full av energi?

Jag är övertygad om att allt mänskligt beteende är kopplat till vilket tillstånd människor befinner sig i!

Tänk om det är så att det inte finns några dumma människor utan endast dumma tillstånd?


Frågan är då hur och om man kan ändra på detta om man nu vaknat och allt känns fel idag.


Framför allt tror jag man måste få en stund för sig själv.

För där - i din djupaste, djupaste ensamhet.
Där du tror att ingen annan bor.

Där bor kärleken.


Det gäller att du når den - och oftast gör man det genom att säga bra saker till sig själv.

Berömma sig själv och tala om att jag älskar mig själv som jag är.

För jag är jag och som den jag är - är jag älskad!


Efter detta möte med dig själv och den kärlek som bor i dig har du fått möjlighet till en nystart - även om du "vaknade på fel sida"

Du kan ge och ta emot kärlek - och du kan göra det även när någon söker konflikt med dig.

Genom att inse att det är inte människan som är dum - men kanske det tillstånd hon/han befinner sig i!


Ös på med kärleken som bor inom dig -  det ger den andre en möjlighet att hitta sin egen kärlek - och konflikten blåser bort.




Av Kaela - 25 februari 2012 07:53

En tio meter lång sträcka av Visby ringmur rasade strax efter klockan 20.00 igårkväll läser jag i Dagens Nyheter. och i helagotland.se

Muren som var färdigbyggd 1288 har ansetts vara i gott skick, även om det inträffade något liknande 1960.

Vi får verkligen hoppas att det går att återställa på ett bra sätt.

Det är ju något väldigt speciellt med en stadsmur.


Av Kaela - 25 februari 2012 07:50


 



Jag undrade alltid varför ingen gjorde något åt det, men sedan insåg jag att det var jag som var "ingen".

L Tomlin

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards