Alla inlägg den 26 februari 2012

Av Kaela - 26 februari 2012 20:38

 




När vi står där med vårt nyfödda barn i famnen - så ler livet - och även om livet givit oss en helt ny uppgift så är det lätt att vara förälder.

Där och då behöver de oss alltid och till 100%.

Och det är inte svårt att motsvara kraven.

Mat och ömhet - närhet och värme.

Som vi njuter av att ge detta lilla värnlösa pyre.


Men vad händer sen då barnen växer och blir större?

Jag tror att det är de flestas erfarenhet att det blir svårare och svårare att vara förälder ju äldre barnet blir.

Tonårstiden tar ju priset.

I vårt hus bor en ung människa som vi älskar över allt på jorden -men som ofta vänder oss ryggen och slår igen dörren för oss.

Vi ser att denna unge har behov - men vilka? Hur gör man?


Lätt att drabbas av panik och känna det som att man absolut inte rälcer till.


Talade idag lite med mina två döttrar som nu hunnit vara föräldrar tre och ett halvt respektive fyra år.

Och en av dem sa då - det var lättare när hon var bebis.


Och då kom mina minnen fram...av hur tufft det var att bli avvisad....att inte känna att man räckte till eller dög...


Men också minnet av en dikt som min mycket visa mor sände mig i ett brev när min äldsta dotter var i tonåren och jag hade frågat henne i ett telefonsamtal: Mamma har jag gjort allt fel? Jag tror hon hatar mig.


Så här lyder dikten -


En mor kom till mig:
Säg - vad fattas i min kärlek?
Mina barn älskar mig ej
som jag dem
Jag svarade:
Likgiltighet
Lite svalkande likgiltighet
fattas i din kärlek

Då gick hon bort
Seende mot jorden


Henry Parland

Av Kaela - 26 februari 2012 20:25

Känner ett sting av sorg och tomhet när jag läser i Dagens Nyheter att skådespelaren, regissören och författaren Erland Josephsson har slutat sin vandring på jorden.

88 år gammal.

Så märkligt att man känner så pass starkt trots att man aldrig mött personen ansikte mot ansikte.

Men det är väl det öde en kändis får vänja sig vid.

Hans första steg på den offentliga banan var som poet.


Sin sista bok gav han faktiskt ut 2009.

Boken heter "Reskamrater" och du kan köpa den här


Han var bra på allt han gjorde.

Men någon stans har jag ändå en känsla av att Erland Josephsson inte var en lycklig människa.

Kanske såg han för långt och för djupt och fastnade där.

Jag kommer att sakna honom - och många med mig.


Av Kaela - 26 februari 2012 08:28

 



Det mittersta rummet i själens hus
är mitt eget ljuvliga rum.
Där är min rymd och mina rötter
min okränkbara frihet
och kärlekens källa, outsinlig.

Där kan min nästa inte bo
ingen enda av de mina.
Deras rum i huset som är mitt
ligger runt omkring mitt centrum
utan trängsel, utan sammanblandning.

Har jag tillgång till min ensamhet
och livets friska brunn i mitt fördolda
då är jag fri att rikta mig åt alla håll
att glömma mig och dela andras villkor
utan att binda någon eller själv bli bunden.


Margaretha Melin

Av Kaela - 26 februari 2012 08:17

Skönt att läsa i dagens Nyheter att Socialbidraget höjs i år.

Jag har ju förstått att det är urtufft att klara sig månad efter månad på det som man får om man är beroende ekonmisk hjälp från samhället för att klara finansieringen av sin tillvaro.

Summan har ju i flera år legat flera hundralappar under Konsumentverkets norm för en skälig levnadsnivå.

Så jag gläds med dem som tvingas leva på pengar från Socialtjänsten - att de ska få liiite mera rörelseutrymme i sin ekonomi.

Tanken är väl inte att man ska tvingas klara sig på detta buidrag månad efter månad och kanske år efter år.

Men en del har ingen annan möjlighet och då blir livet svårt för dem om det alltid fatts pengar för att klara sig!

Vet ju att kyrkorna och Frälsningsarmen gör en stor insats genom sina "matkassar" som den kan få som absolut inte har mat de närmaste dagarna.

Men det är ju inte rimligt att dessa ska ta över samhällets åtagande - månad efter månad.

Av Kaela - 26 februari 2012 08:03

 



Att vara tolerent betyder inte att jag delar en annan persons övertygelse.

Men det betyder att jag erkänner en annan persons rätt att tro, och lyda sitt egna samvete.

Victor Frankl

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards