Alla inlägg den 7 mars 2012

Av Kaela - 7 mars 2012 17:12

Läser i Svenska Dagbladet att Jonas Sjöstedt, vänsterns partiledare vill ge ekonomisk trygghet till landets kvinnojourer genom att man i Vänsterpartiet vill satsa 200 miljoner på det stödet.

Inte en dag för tidigt.

Men detta gäller alla ideella föreningar som arbetar inom social sektor.

oavsett man vänder sig till slagna kvinnor eller äldre i behov av hjälp, ledsagning och social kontakt eller om man vänder sig mot barn som BRIS till exempel gör.

Tänk så underbart det vore att få arbeta med detta utan den ständigt gnagande oron för ekonomin.

Men det är gott astt börja med kvinnojourerna.

Där är behovet oerhört stort.





Av Kaela - 7 mars 2012 14:15

 



Förra veckan  besökte jag en mycket gammal dam.

Vi satt och småpratade över en kopp kaffe hemma hos henne.

Om minnen och om livet.
Denna gamla kvinna var 93 år, klar i huvudet men  - som hon själv sa: klar i knoppen men skröplig i kroppen.


Rätt vad det är kom hon med ett fotografialbum.

Och jag kände nästan en helig känsla när hon öppnade det första bladet och det bleknande svartvita fotot av en rund och go liten bebis sittande på fårfäll visade sig.
"Det är jag" sa den gamla damen.

Så fick jag följa bilderna på hennes livsresa.

Från den lilla bebisen, den förhoppningsfulla skolflickan med en alldeles för stor väska till den skira konfirmanden.

Och så - den vackra bruden.


Barnen - fem stycken blev det....två flickor och tre pojkar.

Här torkade den gamla bort en tår och sa: "Så lycklig den tiden var - den när barna var små"

Den gamla damens alla fem barn är spridda över tre världsdelar idag.

och dagarna blir långa sa hon.

Hon vill ha en vän som besöker henne....som tar en kopp kaffe och för in lite av sitt liv.

Imorgon ska hon träffa en kvinna på 27 år här på Frivilligcentralen

Det ska bli mycket spännande....

Och när jag nyss pratade med henne sa hon att hon trodde att hon skulle ha svårt att sova inatt...och det märkliga är att precis samma sak sa den unga kvinna som vill bli hennes besöksvän när vi möttes på förmiddagen.


Sådana här stunder känner jag att jag verkligen har ett underbart jobb.

Att få ge vänskapen en liten puff och få arrangera ett möte mellan två människor från så skilda generationer...som jag är säker på kommer att ha mycket att ge varandra...


En gammal kvinna kommer att få släkten från nuet in i sin lilla tvåa...och en ung kvinna kommer att få veta mycket om livet som lantbrukarhustru...







Av Kaela - 7 mars 2012 05:53

 


Den stora hemligheten med lyckan är att vara vän med sig.


B. le. Bouvier de Fontenelle

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21
22
23
24 25
26 27 28
29
30 31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards