Alla inlägg den 1 april 2012

Av Kaela - 1 april 2012 20:02

Vi blir mer och mer sjuka - kampen mot klockan ökar pulsen och leder sömnlöshet till sjukdom och för tidig död.

Det är den bistra sanningen om nutidsmänniskans situation enligt artikeln i Svenska Dagbladet som jag blir ganska beklämd av att läsa.

Stress under arbetstid klarar vi säger forskarna - bara vi lär oss att varva ner när vi är lediga.

Och att vi har tid att göra det.

Hur många småbarnsföräldrar har det?

Och hur många som arbetar övertid dag efter dag efter dag stupar inte bara till helgen.


Hur ska vi vända den här trenden?

Vad kan vi göra?


Jag brukar säga - när arbetsplatser minimerar och ett visst antal anställda ställs utanför-kastas ut i arbetslöshet.

Att jag vet inte vem det är mest synd om.

De som blir arbetslösa - eller de som blir kvar och nu får jobba dubbelt så mycket!


Av Kaela - 1 april 2012 17:06

 



Du som läst mig ett tag vet att jag nu och då får ett ord i huvudet som jag går och funderar över...

De sista dagarna har det varit ordet "harmoni"

Bara staveleserna tillsammans för ju frid in i ens sinne - eller hur?


Harmoni kommer från ett grekiskt ord som betyder sammanfoga.

Att leva i harmoni är att vara i samklang, att låta de ibland motsägande krafter som rör sig inombords få finnas utan att slitas sönder av dem.


Harmoni, det betyder inre och yttre samklang, jämvikt, själslig balans - men det kan också betyda att det är harmoni i en viss grupp människor - alltså något som är mellan människor.

Man talar också om harmoni i musiken.

Där säger man till och med "harmonilära.


Vanliga återkommande ackordföljder

Samband mellan ackord.

Hur man analyserar ackordföljder med steganalys och funktionsanaly

Hur ackord färgas i olika musikstilar

Hur man harmoniserar - det vill säga bestämmer ackorden till en melodi.


Jag vill nog beskriva harmoni för mig så här: . Det är när jag börjar öppna vårt hjärta, som jag upptäcker en känsla av enhet i kärlek med andra människor, med träden, med naturen, med havet och med himlen.

Av Kaela - 1 april 2012 16:10

 



Jag möter ofta nysvenskar i mitt arbete.

En av de saker som de framför allt kritiserar är att vi lämnar över vården av våra äldre till särskilda boenden med personal.

Men  - hur är det med den saken egentligen?


På en föreläsning jag var på fick jag dessa siffror:

Nästan var fjärde person i Sverige som är över 55 år hjälper äldre, sjuka eller människor med funktionsnedsättning i eller utanför sitt eget hem.

Det innebär cirka 650 000 människor.


Man delar upp det så här:

Anhörigvårdare är de personer som ger hjälp och stöd en gång om dagen eller flera gånger i veckan till sin maka eller make i hemmet.
De är oftast i åldern 75 till 84 år.
De är lika ofta kvinnor som män.

Sammanlagt är de 83 000 personer


Omsorgsgivarna hjälper en släkting eller till exempel en nära vän, granne eller arbetskamrat varje dag eller flera gånger i veckan.

De är oftast kvinnor.

De är 166 000 personer


Hjälparna är den största gruppen och de är något yngre i gruppen 55 år och äldre.

De hjälper någon utanför det egna hemmet, en gång i veckan eller mera sällan.

 Totalt är de 415 000 personer. De är lika ofta män som kvinnor.


Och då tror jag inte att frivilliga som kontinuerligt eller tillfälligt hjälper äldre är inräknade.

Hur många det är i hela Sverige vet jag inte - men jag vet att våra frivilliga på vår Frivilligcentral gör 20 000 arbetstimmar per år tillsammans i insatser mot äldre.





Av Kaela - 1 april 2012 10:35

 


Merparten är mina barnbarn, närmare bestämt tre av dem. Någon som kan gissa vilka?

Fotot taget av en av deras mammor.

Av Kaela - 1 april 2012 10:19

Nya "Bubblan" - ja folkvagnen alltså - går hem hos de unga skriver Dagens Nyheter på Motorsidan!

Ja och hos de kvinnliga ungdomarna säger jag efter att ha sett bilden i artikeln.

Men - det är väl mer eller mindre tradition - att "folkan" är en tjejbil!



Av Kaela - 1 april 2012 08:45

 



Egentligen tror jag att det under hennes liv mest varit grått och fattigt.


Men märkligt nog fick hennes händer allt hon tog i att blomma.

En konstnärinna var hon - även om jag har svårt att placera henne i något konstfack.


Det var det alldagliga, hennes vardagsgöromål hon fick att skimra och lysa.


Ingenting av det hon gjorde skedde med hafsiga och kärlekslösa händer.

Hon vidrörde det enklaste vardagsföremål nästan med vördnad.

Hon tog vad hon hade och skapade om detta - förvandlade det grå och intetsägande till skönhet.

Hennes fönster strålade alltid - undrar om hon tvättade det varje dag.
Sina förvärkta händer till trots.

När jag vid ett besök påpekade detta sa hon: "Det är för solens skull - den vill jag se.

Ömhänt skulle jag vilja kalla henne.

Hon var en sann livskonstnär.


En gång hörde jag henne säga:" Får jag välja - och det får jag gudilov, så sitter jag hellre här i min backe med hassel,asp och irmbunke än jag sitter i blomsterprakten i den mest påkostade park."

Vem var hon?
Varför vill jag berätta om henne?

Hon var fram till för några år sedan en av våra frivilliga.
Hon ägnade många av sina dagar åt att besöka ensamma och utsatta.
De sista två åren orkade hon inte det.

Nej inte alls - sa hon - när jag frågade om hon kände sig ensam när hon inte längre orkade gå till dem som var ännu ensammare - jag har fullt upp med å tala med vår Herre om dem jag inte längre orkar gå till"

Hon fyllde 88 år strax innan hon lämnade oss.

I veckan ska jag gå på hennes begravning.

Jag hoppas att inte varenda liten blåsippa här i backen hos mig har frusit - för vad ska man hedra denna livskonstnär med - om inte en liten bukett blåsippor?


Av Kaela - 1 april 2012 08:37

 


Det sällsyntaste av allt är föreningen av förnuft och hänförelse.


Voltaire

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards