Direktlänk till inlägg 1 april 2012

En konstnär med hjärtat fullt av kärlek...

Av Kaela - 1 april 2012 08:45

 



Egentligen tror jag att det under hennes liv mest varit grått och fattigt.


Men märkligt nog fick hennes händer allt hon tog i att blomma.

En konstnärinna var hon - även om jag har svårt att placera henne i något konstfack.


Det var det alldagliga, hennes vardagsgöromål hon fick att skimra och lysa.


Ingenting av det hon gjorde skedde med hafsiga och kärlekslösa händer.

Hon vidrörde det enklaste vardagsföremål nästan med vördnad.

Hon tog vad hon hade och skapade om detta - förvandlade det grå och intetsägande till skönhet.

Hennes fönster strålade alltid - undrar om hon tvättade det varje dag.
Sina förvärkta händer till trots.

När jag vid ett besök påpekade detta sa hon: "Det är för solens skull - den vill jag se.

Ömhänt skulle jag vilja kalla henne.

Hon var en sann livskonstnär.


En gång hörde jag henne säga:" Får jag välja - och det får jag gudilov, så sitter jag hellre här i min backe med hassel,asp och irmbunke än jag sitter i blomsterprakten i den mest påkostade park."

Vem var hon?
Varför vill jag berätta om henne?

Hon var fram till för några år sedan en av våra frivilliga.
Hon ägnade många av sina dagar åt att besöka ensamma och utsatta.
De sista två åren orkade hon inte det.

Nej inte alls - sa hon - när jag frågade om hon kände sig ensam när hon inte längre orkade gå till dem som var ännu ensammare - jag har fullt upp med å tala med vår Herre om dem jag inte längre orkar gå till"

Hon fyllde 88 år strax innan hon lämnade oss.

I veckan ska jag gå på hennes begravning.

Jag hoppas att inte varenda liten blåsippa här i backen hos mig har frusit - för vad ska man hedra denna livskonstnär med - om inte en liten bukett blåsippor?


 
 
Tolmia

Tolmia

1 april 2012 21:18

Vilken fin beskrivning av din vän.
Hoppas det finns blåsippor att hedra hennes minne med.
Jag mindes plötsligt min farmor när jag läste det här.
Hon hade så många "gamla tanter" att hälsa på.
Jag tror att hon inte ens tänkte på att hon var gammal själv.
Sista gången jag träffade henne var hon sjuk.
Hon ville att jag skulle läsa ur bibeln för henne.
Det gjorde jag.
Det tyckte hon om.
Kram

http://tolmias.blogg.se

Kaela

2 april 2012 05:50

Ja det är många gamla som har fullt upp och aldrig hinner märka att de är gamla.
Så vill jag ha det också...att få stå där med händerna fulla av livets verktyg när det är dags att ämna.
Hon var en underbar person - det förstår jag din farmor var också!

Kramar om!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards