Alla inlägg den 9 april 2012

Av Kaela - 9 april 2012 16:36

Blir starkt berörd när jag läser artikeln om Stefan Curts pappa i Dagens Nyheter.

Ensamheten som avspeglade sig i hans almanacka.

Den gladlynte rundmagade äldre mannen som blev en mager dement åldring.

Jag möter varje dag människor i den nerförsbacken i mitt arbete som samordnare på en Frivilligcentral

Och jag håller med Stefan Curt när han säger att det var likgiltigheten som dödade hans pappa.


Om jag snabbt lyckas hitta en frivillig till den som har börjat stänga in sig i den ovälkomna ensamheten så bryts mönstret och man börjar se en försiktig uppförsbacke!


Det är underbart när det går att hitta någon.

Men alla gånger går det inte. Det finns inte frivilliga så det räcker!

Det har fått mig till förtvivlans brant många gånger.


Stefan Curt har skrivit en bok som heter "Så dödar vi en människA".

Hur smärtsamt det än kan bli att läsa den har jag satt den på min "att-läsa-lista"


Av Kaela - 9 april 2012 08:50

Läser i Dagens Nyheter  och i Göteborgstidningen att leksaker för 20-30 000 kronor som skulle ha skickats till till sjuka barn på Drottning Silvias barnsjukhus i Göteborg stals i Bergsjön.

Nu vet väl ingen om tjuvarna kände till att dessa eksaker var avsedda för sjuka barn - om de var det är det fruktansvärt.

Man kan ju undra oavsett - vem stjäl leksaker!

Mattias Håkanssons stiftelse som inköpt leksakerna är förstås förtvivlade.

Så mycket glädje stals vid detta inbrott!

Dessa leksaker förvarades för att bli julklappar.


Av Kaela - 9 april 2012 08:34


    




Glädjen är våra vingar, smärtan är våra sporrar.

 

Jean Paul

Av Kaela - 9 april 2012 08:20

Idag är det måndagen 9 april och Ottilia och Otto har namnsdag.


Jag gratulerar!



 



Det finns 3 525 kvinnor i vårt land som bär namnet Ottilia eller Othilia som är ett namn som är en latiniserad form av det fornhögtyska namnet Odila.

Odila i sin tur är en diminutivform av Oda som är en kortform av flera kvinnonamn som börjar på Ot-, där förleden har betydelsen "egendom", "rikedom".


10 372 män i Sverige heter Otto, ett namn av tyskt ursprung, en kortform av namn på Ot-, vilka är bildade till ett ord med betydelsen "egendom" eller "rikedom".

Betydelsen är troligtvis något i stil med välbesutten eller rik.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards