Alla inlägg den 11 april 2012

Av Kaela - 11 april 2012 18:49


 



Satt idag tillsammans med ett par arbetskamrater och pratade om detta att lära sig leva i nuet.

Och frågan uppstod - kan man lära sig det?


Det är ju tufft för många av oss att få ihop det så kallade livspusslet.

En del bitar passar sorgligt illa ihop med andra bitar.


Och så rusar man på med sitt slarvigt lagda pussel medan irritationen skaver både i kropp och själ.


Men tänk om det skulle vara så att det faktiskt går att lära sig att ibland stanna upp. att vara närvarande i det som sker runt omkring och inuti en precis i stunden.

Vi endades om att det nog är som det mesta annat här i livet.

Det går att lära sig!


Nästa gång jag har jobbet kvar i huvudet när jag kliver innanför dörren hemma ska jag stanna upp ett par minuter och bestämma mig för att andas djupt och tänka efter var jag egentligen befinner mig just nu, njuta av hur det känns och uppleva det som är viktigt och specifikt i just den stunden.

Kasta av mig den psykiska jobboverallen med utandningen och kliva in i mitt hem och kännna att jag verkligen är närvarande medan jag byter om till mjukisbyxorna och kollar om några blommor behöver vattnas...om vad vi ska ha till middag  - sätta igång tvättmaskinen och fundera på vad vi ska se på TV ikväll.....
Nej stopp ett tag - jag ska bara byta om till mjukisbyxorna och sen ska jag bara stå stilla och andas in hemmakänslan.
Njuta av den där härliga stunden när man vet att dagens möda är över.


Av Kaela - 11 april 2012 14:36

Läser Erik Helmersson på Dagens Nyheter som skriver att han tror att den stora frågan vid valet 2014 blir äldreomsorgen.

Inte en dag för tidigt.

Det borde ha skett för länge sedan.

Idag behandlar vi äldre sämre än våra hundar.

Det har stiftats lag på att hundar måste få en timmes utevistelse per dag - men många äldre får i bästa fall komma ut på balkongen.


Att Helmersson sedan säger att frågan om äldreomsorgen och pensionerna kommer i blickpunkten pga att det nu börjar vara 40-talisternas tur att lämna yrkeslivet...ja det kan han ju ha rätt i.

Hedrande för 40-talisterna i så fall!


Av Kaela - 11 april 2012 12:15

Just nu är det tsunamivarning i provinserna Phuket och Phang Nga.  i Thailand.

Människor flyr upp mot högre belägna platser.


Läs mera i Svenska Dagbladet

Av Kaela - 11 april 2012 11:16


 



Det finns något i en kram
som värmer om hjärtat,
den välkomnar oss hem.

Den gör det lättare att skiljas åt.
är ett sätt att dela glädje och sorg
eller ett sätt för en vän att visa att dom gillar dig
för att du är du.

Kramar är till för alla som vi bryr oss om.
Från mormor till din granne eller din nallebjörn.

En kram är något fantastiskt.
Den är det perfekta sättet att visa kärlek

som är svår att uttrycka i ord.

Det är underligt vad en kram kan göra för välbefinnandet.
Den fungerar överallt och på alla språk.
Kramar behöver ingen utrustning,
reservdelar eller batterier...
Öppna bara dina armar och ditt hjärta..
Okänd poet

Av Kaela - 11 april 2012 10:15


 



Ingen vet bättre var skon klämmer än den som har den på sig...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards