Alla inlägg den 18 april 2012

Av Kaela - 18 april 2012 20:27

 



Jag tycker alltid det är spännande att stifta bekantskap med en ny författare.

Du som följt min blogg ett tag har säkert lagt märke till att jag har en viss förkärlek för deckarromaner.

Inte för att blodtörstig, det är det minsta jag är.

Men jag gillar att försöka fundera ut hur det har gått till och vem är skyldig.


När jag såg boken "Släke" av Håkan Östlundh blev jag först intresserad av vad det ordet egentligen betyder.


Fredrik Broman har tillsammans med sin familj valt att lämna Stockholm för att förverkliga sin dröm att bosätta sig på Gotland.
De köper ett hus i en liten by utanför Hemse. Fredrik får ingen lugn start hos Visbypolisen.
Som ny på jobbet får han åka på alla möjliga konstiga larm.

Han åker bland annat på ett larm om ett dött lamm i en sjöbod.


Aha Gotland tänkte jag - då är det förmodligen ett gotländskt ord.

Och efter diverse googlesökningar kom jag på att det betyder rutten sjögräs eller tång.

Och detä'r doften av släke från en felparkerad bil som drar igång hela berättelsen.


Fredrik Broman får ingen lugn tid med utredningen som startar med bilen som det står en doft av skäke runt.

Varken på jobbet eller i privatlivet.

Bland annat blir han utslängd av sin fru....


Mera ska jag inte avslöja....

Men det är en bra deckarroman - särskilt bra för att vara en debut.

(Visserligen har Håkan Östlundh skrivt flera böcker sedan med kriminalaren Fredrik i huvudrollen, tror jag hört att det ska vara fem stycken)


Jag köpte boken här för 42.00 kr


Kan varmt rekommendera boken till dig som är lika knäpp som jag - och gillar deckarromaner.





Av Kaela - 18 april 2012 11:45


 



Jag står i dörren
och undrar vad som hände


Nyss höll du mig hårt i handen
i biosalongen
när vi såg Lejonkungen


omärkligt vidgades cirkeln


dockan sov övergiven
i sin gröna vagn


sagoböckerna samlade damm


Nu - från dörren ser jag dig


när du lyckligt leende
speglar dig själv
i ditt barns ögon


och jag tänker


att en dag ska du stå
som jag gör nu


och undra vad som hände....


Då vill jag du ska veta


att skiljas är att mötas
men på ett annat plan


så att ditt hjärta inte gråter
när hon lämnar dig
för sitt eget Samarkand


Kaela

Av Kaela - 18 april 2012 07:54

En glad nyhet läser jag i Dagens Nyheter.

Forskare i Lund har gjort en upptäckt som gör att man hoppas att lung bröst opch tarmcancer inom några år ska kunna behandlas på ett sätt som enbart skadar cancertumören men inte kroppens friska celler.

Kan bara hoppas att denna behandling ska kunna finnas ute på våra sjukhus mycket snart!


Av Kaela - 18 april 2012 05:30

 



Optimisten talar inte om 12% arbetslöshet utan om 88% sysselsatta


Lars Lind

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards