Alla inlägg den 24 april 2012

Av Kaela - 24 april 2012 17:45


Det är så lätt att fastna i andras blickar,
så lätt att låta sig bli dömd.
Så lätt att leva efter andras paroll
och så svårt att ta sig dit man själv vill.

Det är så lätt att glömma att jag är
ett älskat barn i Universum
som ingen har rätt att döma
som inte gått i mina skor

 Det är så lätt att lyssna till rösterna
som viskar att jag ingenting är
Luther på ena axeln och Jante
på den andra - och båda viskar i kör

Kaela


Av Kaela - 24 april 2012 14:45

En liten sänkning av bensinpriset som bör glädja alla som är beroende av att ta sig långa sträckor från och till jobb varje dag läser jag om i Expressen.

Det är inte mycket egentligen men det ger ett hopp om att priset kanske kommer att fortsätta neråt - en bit i alla fall.


Av Kaela - 24 april 2012 12:45

 




Är du rädd för att bli gammal.

Frågan ställdes plötsligt i ett Erfarenhetseminarium för frivilliga.

Då svarade en av de närvarande så här:


"När jag läste dödsannonserna i går var det en som dött när hon var 40, en annan som 90-åring.

Absolut vill jag leva 50 år till. Men priset kan bli högt.

Jag är rädd för att hamna på hem.

Att tvingas äta den oaptitiliga sörja de serverar där.

Ibland i alla fall.

Att jag som hela mitt liv tagit hand om både mig själv och andra inte ska kunna ta hand om mig själv!
Ryser vid tanken.

Har ju sett en del som frivillig.

Jag är livrädd för att behöva lyftas ur en säng med hjälp av en lift.
Jag är livrädd för att inte bli hörd och för att aldrig kunna göra något åt saken.
Jag är livrädd för att inte få duscha när jag vill."


Jag skrev ner det hon sa.
Tänkte att detta är ju verkligen ett underbetyg av äldrevården av en som sett en del av den.


Jag tror det är precis som vår frivilliga sa.

Vi är inte rädda för att bli gamla.

Men vi är rädda för att mista förmågor som gör att vi inte kan ta hand om oss själva.

Rädda för att bli någon som ingen räknar med.


Tänk om alla vackra tal om människans värde gällde alla åldrar!

Och alla situationer och omständigheter människor kan befinna sig i.

Från första minuten i vårt liv till den sista.

Det vill jag kämpa för!


Jag vill tro att vi kan få ett samhälle där ingen gammal blir illa behandlad.

Där alla sjuka inte bara får vård utan också ett empatisklt bemötande.

Där alla barn ses som allas ansvar.


Men då måste vi alla hjälpas åt!





 

Av Kaela - 24 april 2012 12:27

Läser i Dagens Nyheter att man funnit multiresistenta baklterier i Hjälmaren.

e.coli och enterokocker.

Inga trevliga saker med andra ord.

Ingen vet hur de har kommit dit - om det är med flyttfåglar eller avloppsvatten.


Man har ju länge fråat sig hur länge vi ska kunna bada i våra svenska sjöar och kanske är det så att det redan börjar bli försent.

Av Kaela - 24 april 2012 12:15


 

Fotomodell Benjamin som nu hunnit bli pappa själv till en ettåring - tiden går fort.


Hittade detta i en gammal tidning på jobbet - och tyckte det är riktigt kul - minnena ramlar över mig.....


Mammas chokladkaka

(eller hur man bakar med en liten medhjälpare )


- Sätt ugnen på 225 grader, plocka ut nallen ur ugnen.

- Plocka bort klossar och leksaksbilar från bordet.

- Smörj formen, knäck nötterna.

- Mät upp 3 dl vetemjöl i en skål.

- Ta bort barnets hand från mjölet, tvätta bort mjölet från barnet.

- Mät upp mjölet igen.

- Häll mjöl, bakpulver och salt i matberedaren.

- Hämta sopskyffel och sopa upp bitarna av skålen som barnet vickade ner på

golvet.

- Hämta en ny skål.

- Smält 50 g margarin i en kastrull.

- Öppna för den som ringer på dörren.

- Återvänd till köket.

- Ta bort barnets hand från skålen.

- Tvätta barnet.

- Tillsätt 3 dl socker.

- Svara i telefonen.

- Återvänd till köket.

- Töm den smorda formen på en centimeter salt.

- Leta efter barnet.

- Smörj en ny form.

- Ta sirapsflaskan från barnet och städa skåpen.

- Svara i telefonen.

- Återvänd till köket och hitta barnet.

- Ta bort barnets hand från skålen.

- Tillsätt 1 dl kakao, blanda väl.

- Plocka upp den smorda formen, finn den fylld med nötskal.

- Smörj en ny form, häll i smeten.

- Grädda 25 minuter.

- Släng ut katten innan den blir rakad av barnet (som fått tag på rakhyveln).

Förklara för barnet varför katten behöver sin päls.

- Ta ut den brända kakan ur ugnen.

- Ring konditorn.

- Vila.

Av Kaela - 24 april 2012 05:35

Läser i Dagens Nyheter att WSI  - världens ledande leverantörer av väderprognoser förutsäger en varm och torr sommar i Norden under maj, juni och juli!

Det ser vi fram emot efter en lång och kall vår!

Om det nu blir så eller inte - blir man ju ändå glad av att läsa detta och få hoppet om en skön sommar lite stärkt!


Av Kaela - 24 april 2012 05:22

    



Bedöm inte varje dag efter vad du skördar utan efter vad du sår.


Robert Louis Stevensson

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards