Direktlänk till inlägg 27 maj 2012

Sjävklart måste även nyanlända ta ett jobb de erbjuds

Av Kaela - 27 maj 2012 09:02

Dagens Nyheter skriver om Integrationsminister Erik Ullenhags förslag om nyanländas skyldighet att ta anvisat jobb - även om det är på en annan ort.

Man ska ha rätt att tacka nej, men då sänks ersättningen - om man inte har mycket speciella skäl.

Vilka skäl det skulle kunna vara nämns inte i artikeln.


Klart att det är ett bra förslag av Ullenhag - under förutsättning att man noggrant går igenom deras situation som anser sig behöva stanna på den ort de är - och tacka nej till jobb på annan ort.

Att deras ansökan om att få tacka nej utan nedsatt ersättning ska gås igenom med största noggrannhet, innebär förstås inte att jag anser att det automatiskt ska leda till ett för den sökande, positivt besked.



 
 
Ingen bild

Bo

27 maj 2012 10:28

Finns det några jobb ALLS?

Kaela

27 maj 2012 10:46

Här handlade det ju om att ta ett erbjudet jobb - och jag jag förmodar att blir man erbjuden ett jobb så finns det ett.

Allt gott till dig!

 
Ingen bild

z

27 maj 2012 11:12

@Bo, 57000 lediga på AMS.se

Kaela

27 maj 2012 12:01

Det är fortfarande inte vad det handlar om Bo.
Det är helt klart frusterande att det inte finns jobb i den utsträckning som behövs.
Men - vi hoppas det ska ändra sig - och arbetar för det - eller hur!

Allt gott till dig1

 
Ingen bild

nusse

27 maj 2012 16:26

I dagens samhälle är folk så rädda för att ta i skiten. Har man en fin utbildning så vägrar man göra något annat tills ett sådant jobb dyker upp. Jobbar själv som tidningsbud sedan några år och det är kanske inte det flashigaste jobbet men å andra sidan ger det mig pengar så jag slipper gå på bidrag. Nej Ta er i kragen alla arbetslösa och ta vad fan som helst. Allt är bättre än att sitta bara vänta.

Kaela

27 maj 2012 20:04

Jag tror att du har en väldigt viktig poäng där.
Vad man än gör så kommer det dessutom att ge en lärdomar som man kommer att ha nytta av på ett eller annat sätt.

Allt gott till dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards