Alla inlägg under maj 2012

Av Kaela - 20 maj 2012 20:41

 



Du kommer emot mig

med händerna fulla av gräs

Ögonen fulla av glädje

och händerna fulla av gräs.

Du kommer emot mig

i denna din första sommar

med händerna fulla av gräs

och plötsligt vet jag:

Någon har sett mig komma

med händerna fulla av gräs

För länge sedan har någon sett

mina ögon fulla av glädje

över händerna fulla av gräs.


Bengt Ahlfors

Av Kaela - 20 maj 2012 20:17

På tisdag döps prinessean Estelle.

Hon är en av vartannat barn i Sverige som döps idag läser jag i Svenska Dagbladet.

Istället väljer föräldrarna namngivningsceremoni.

Många ser det som tragiskt.

Och det kan man förstås göra om man tänker att det är en yttring av avkristningen i Sverige.


Men jag tycker att det är bra att föräldrar som inte förstår dopets innebörd inte låter döpa sin lilla juvel.


En del säger att barnet får välja själv när det blir vuxet.

Och det är ju en modell som jag tycker är helt rätt.


Så finns det ju föräldrar som tillhör någon frikyrka och istället låter församlingen välsigna barnet

Något som det ju alltid gjort så det påverkar väl inte minskningen av barndop i och för sig.




Av Kaela - 20 maj 2012 08:23

 


Försök inte känna dig totalt, personligt, oåterkalleligt ansvarig för allting.

Det är mitt jobb.


Undertecknad Gud

Av Kaela - 19 maj 2012 20:08

Läser i Dagens Nyheter om en man som snart ska fylla 79 år som för fem dagar sedan gick ut för att ta hand om ett vindfällt träd.

Men något gick snett och rotvältan slog upp och klämde fast hans högra ben.

Så låg han alltså utan vatten och med skadat ben i fem dygn när en granne blev orolig och gick ut för att leta.Han var förstås inte alls i god kondition när grannen fann honom, men han var vid liv.

Han måste ha frusit under kalla nätter och mått väldigt dåligt av att inte en ha vatten - förutom smärtorna i det ben som låg fastklämt.

Nu får han vård på Karolinska sjukhuset och jag hoppas innerligt att den vården ska få den gamla tappra mannen på benen igen.



Av Kaela - 19 maj 2012 19:00


    


Den här dikten här nedanför har du alldeles säkert läst.

Den cirkulerar i bloggvärlden och den går att hitta lite här och där i tankeböcker.

Nacdine Stair 85 år påstås ha skrivit den. Men det finns andra som påstår att det inte är hon  - utan - just det - de själva.


Men oavsett att du kanske läst den förut.

L's den igen - med eftertanke!

 

Om jag fick leva om mitt liv

Jag skulle våga göra fler misstag nästa gång.

Jag skulle slappna av och ta det lugnt.

Jag skulle vara tokigare än jag varit i det här livet.

Jag skulle ta färre saker på allvar.


Jag skulle ta fler chanser.

Jag skulle bestiga fler berg och simma i fler floder.

Jag skulle äta mer glass och mindre bönor.



Jag kanske skulle ha fler verkliga problem, men färre inbillade.


För jag är en av dem som lever förnuftigt och klokt timme efter timme, dag efter dag. Visst har jag haft mina ögonblick, men om jag fick leva om igen, skulle jag ha fler.


Jag skulle faktiskt försöka att inte ha annat än ögonblick, det ena efter det andra, istället för att planera så många år i förväg, varje dag.


Jag är en av de människor som aldrig åker någonstans utan att ta med termometer, varmvattenflaska, regnrock och fallskärm.


Om jag fick leva om mitt liv igen, skulle jag resa med mindre packning.

Jag skulle börja gå barfota tidigare på våren och fortsätta till senare på hösten.

Jag skulle dansa mer.


Jag skulle åka fler karuseller.

Jag skulle plocka fler tusenskönor kantareller och tusenskönor.

Av Kaela - 19 maj 2012 16:54

 


Att odla i pallkrage har blivit det nya sättet att odla.

Var hos goa dottern i Åkersberga ett par dagar i helgen och hon hade mycket fina saker som växte i pallkragar.

(Hitintills har mannen i mitt liv snickrat till dem, men det blir ju lite jobbigt i längden att köpa virke(om man inte har överblivet) och snickra.

Så jag undrade var hon fått tag på sina pallkragar.

Väl hemma gick jag in på det ställe hon föreslog- här hittar du pappkragar.


Här tipsar jag om Granngården som har rödfärgade pallkragar.

Tror nog de ska ha träfärgade också.

Pallkompaniet har både nya och begagnade så där kan man väl kanske komma undan lite billigare.

Sedan kan man förstås ringa någon speditionsfirma och fråga om de har pallkragar.

De bör bli allra billigast.

Det gäller bara att tänka på att välja pallkragar som inte har blivit behandlade med något olämpligt, t ex tryckimpregnerade om man tänkt äta det man odlar...och det är ju liksom vitsen :).
De pallkragar man köper på Granngården, är efter vad jag förstått - behandlade med något miljövänligt.

Vad gäller pallkompaniet törs jag inte svara på det.

Det får man ta reda på.


Varför ska man odla i pallkrage?


I en pallkrage är din odling mycket mer skyddad än i en vanlig rabatt. Lägg en markduk/presenning/fiberduk i botten så slipper du gräs och ogräs.

Väggarna skyddar mot vind.

Håller djur borta


(I vårt fall har vi över grönsakerodlingen satt ett miniväxthus för att inte grannens tio katter ska tro att det är deras nya bajslåda.)

De finns bland annat på Blomsterlandet, men även på ICA-maxi.

Vi köpte vårt på Blomsterlandet. Se bilden ovan som jag lånat från Odla. nu





Av Kaela - 19 maj 2012 09:12

Läser i Göteborgsposten att fickstölderna i staden ökar.

Så om man rör sig i Göteborg ska man vara klart misstänksam om någon okänd kommer fram och försöker distrahera.

Hans medhjälpare stjäl kanske din plånbok eller mobiltelefon under tiden som ditt intresse är riktat mot den som distraherar.

Förövarna är välklädda och ger ett propert intryck vilket minskar offrens vaksamhet.

Än en gång besannas uttrycket att man inte ska döma hunden efter håren.

Även om det är så att säga åt det andra hållet.


Hederlighet sitter inte i klädseln.


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards