Alla inlägg den 14 juni 2012

Av Kaela - 14 juni 2012 20:00

 



En av våra frivilliga  berättade för mig att han inte visste så mycket om barn när han blev samboende med en kvinna som hade en 8-årig son.

Men han var nyfiken och ville väldigt gärna lära sig.

Och snart nog gav den nyfikenheten och öppenheten ett kanske litet oväntat resultat.
 En dag sa pojken plötsligt till honom, utan särskild orsak: ”Vet du, Anders, jag tycker om dig, för du frågar
mig om saker!”


Det är jätteintressant att få ta del av andra människors livssituationer och deras tankar runt sitt liv så som jag får göra i intervjuerna med nya frivilliga.


Ofta går jag länge och tänker på något som sagts.

Det gjorde jag förstås denna gången.


Barn är mera vana vid att vi säger saker till dem - än att vi frågar dem om saker.

Så att de får vara stora och veta och kunna.


Jag tror den här lilla killen som Anders blev "pappa" till upplevde hur han växte när Anders frågade honom om saker.


Kanske ska vi börja fråga cvåra och andras barn om mycket mera.

Och inte frågor i stil medf; "vad har du gjort i skolan idag...utan andra frågor - så som vi frågar vuxna människor.

Tillåta oss som vuxna att vara  en ”medresenär” och gå bredvid barnet istället för att alltid peka ut riktningen.

 Att gå barn till mötes med frågeställningar av typen: ”För mig låter det som du tänker att ...”, ”Jag uppfattar det du säger som att du ...”,

Kanske är det ett riktigt bra sätt att ge våra barn vingar på.

Av Kaela - 14 juni 2012 18:00

 



Aktivt lyssnande har många fördelar.
Vi har en tendens att använda många sk "dörrstoppare".

Vi befaller - förmanar - hotar - tillrättavisar - moraliserar - predikar - ger råd - ger förnuftsskäl - kritiserar - förlöjligar - analyserar - tröstar - förhör - distraherar - skämtar bort allvaret mm.

När vi egentligen borde stanna upp ett tag, höra efter och ge vår samtalspartner en stund i lugn och ro för att kunna ventilera sina åsikter, känslor eller funderingar.


Att lyssna aktivt är att öppna dörrar:


Vi visar med kroppen att vi lyssnar, har ögonkontakt, sitter i en öppen hållning, lutar oss lite framåt, nickar eller visar ansiktsuttryck som passar med det samtalspartnern har att säga.


Vi uppmuntrar med små ord och fraser som tex. "Ja", "Nej", "Jasså", "Hmmm".


Vi använder oss av enkla öppningsfraser; "Berätta mer", "Vad menar du?", "Va intressant".


Vi speglar med egna ord det vår samtalspartner har sagt, eller det vi tror att hon eller han menar. "Hmmm du menar att...." "Om jag förstår dig rätt så innebär detta att ....", "Du tycker att ...".
Så blir man en god lyssnare och dem är det ganska ont om...så var säker på att du blir populär!

Av Kaela - 14 juni 2012 12:15

 



Tänk att gå till ditt dagliga arbete och ALLTID och då menar jag ALLTID behöver vara på allra högsta topp.
Vara den som är helt ansvarig..

Vara den som ska möta alla de som kommer till verksamheten, le mot alla, se alla, möta alla, lyssna på alla..

Alltid vara käck och trevlig även om du inte känner dig det.

Vara den som får ta i ALLA problem, vara den som måste reda upp ALLT. Vara den som måste ordna med ALLT.

Vara den som måste ta i ALLT.

Samtidigt vara den som är ansvarig mot styrelsen...ansvarig mot sponsorer ansiktet utåt mot andra organisationer och frivilligarbetarna och kanske framför allt mottagarna- de som behöver en insats från våra frivilligarbetare.

Vara den som vissa tror är av stål..och som vissa tror har svaret på allt..

Tänk dig att vara den som ALLTING HÄNGER PÅ.. om du är sjuk så måste verksamheten stänga..

Välkommen till min verklighet... till ett jobb som jag älskar av hela mitt hjärta - där jag stortrivs...men som också gör mig otroligt trött mellan varven.

För närvarande finns en tjej på lönebidrag ett par timmar på förmiddagen för att ta telefonen.

Men - när man har lönebidrag är man ofta sjuk .

En hjälp är det dock, som gör att jag (när hon är här) hinner det jag måste.

Av Kaela - 14 juni 2012 08:45

vad betalade du när du var hos tandläkaren sist?

Alldeles för mycket troligtvis.

De flesta av oss blir blåsta av vår tandläkare.

Om du - liksom jag gjort studerar den referensprislista som Aftonbladet visarr idag - så kommer du kanske att upptäcka HUR mycket för mycket.

Kanske borde vi alla skriva ut den här listan och ta med till vår tandläkare (om priset varit högre) och fråga varför det varit dyrare än vad listan säger att det ska vara.

Av Kaela - 14 juni 2012 05:58

Om vi kan glömma det som inte gicvk vår väg tidigare i livet när vi blivit äldre så innebär det en väsentligt förminskad risk för depression skriver Dagens Nyheter.

Det är en tyst studie som kommit fram till detta.

I slutet av artikeln står de enkla men ändå så visa orden:

Eller som björnen Baloo sjöng i Disneys version av Djungelboken: ”Glöm bort bekymmer, sorger och besvär.......

Av Kaela - 14 juni 2012 05:54


 



Mycket gott kan göras här i världen om man inte fäster sig alltför mycket vid vem som får äran
Jesuitisk sentens

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards