Alla inlägg den 4 september 2012

Av Kaela - 4 september 2012 13:39

Förmiddagen har runnit undan med fart på mitt jobb.

Om en liten stund börjar Frivilligcafé.

Brukar komma många så mina medhjälpare är fullt sysselsatta med att göra kaffe.


Och imorgon åker vi med närmare 50 frivilliga på en bussresa.

Vi ska besöka Stendörren där vi hoppas att himlen håller inne allt regn för då ska vi ta en kopp kaffe och en smörgås från vår medhavda matsäck.

Så åker vi vidare till Trosa.

Där blir det lunch och lite sigt-seeing. Shopping om någon vill.

Därefter vänder vi kosan hemåt för att vara hemma till kvällen.


Så är du i Trosa eller vid Stendörren och ser den här bussen imorgon

 

så ska du veta att du tittar på några av världens lyckligaste människor.

För lycklig blir man av att finnas till i sina medmänniskors liv - få göra skillnad för någon som är ensam, och mycket, mycket mera!



Av Kaela - 4 september 2012 09:59

 


Forskning om framgångsrika äktenskap visar bland annat att parterna pratar mycket med varandra, fem timmar mer per vecka än i äktenskap som inte lyckas.


Det samma gäller tror jag för alla relationer.

Skapa tid att prata, uppskatta varandra, dela upplevelser, vara tillsammans, utan störning frånTV, mobiler, datorer eller radio.


Att verkligen möta en annan människa är att berikas.

Man känner att man tillförts ett verkligt värde och man växer som människa.

Jag har den stora förmånen i mitt jobb att få många fina möten med människor genom de intervjuer jag utför av blivande frivilligarbetare.


I de allra flesta fall upplever jag hur en dörr öppnas och jag tillåts få insyn i en värld - en annan människa.

Och varje gång lär jag mig ytterligare något om mig själv.

Vi behöver de här mötena med andra!

Det är bara det att öten - verkliga möten - kräver att vi inte bara stänger av TV-knappen - vi behöver också stänga av alla tankar som snurrar runt - och bara fokusera på den människa vi har framför oss.


Så låt oss hitta avstängningsknappen på TV:n och stänga av mobilen - och rensa tankarna -  och verkligen närvarande ut i fingerspetsarna möta varandra.


Kanske kommer vi då att upptäcka - inte bara - och min hand är så lik din hand - utan också - känna igen varandras tankar och drömmar!

Av Kaela - 4 september 2012 08:37

Trots att  kommunalrådet Anders Karlsson i Forserum avrått  SD-ledaren Jimmie Åkesson att inte komma till Forserum bland annat med tanke på att den profil SD har i invandrarfrågor kan oroa och förvärra det läge som är just nu på orten - så åker Jimmie Åkesson dit iallafall skriver Dagens Nyheter.

Forserum har ju haft problem med att de somaliska flyktingarna på orten trakasserats.

Det har som bekant förekommit misshandel och stenkastning, kvinnor som blivit spottade på och flickor som
gänget av tonårspojkar slitit schalarna av.

Flera andra partirepresentanter har redan besökt och det finns ett behov för det lilla samhället av lugn och ro


Det vore klädsamt för Jimmie Åkesson om han lyssnade till bönen om lugn och ro för alla Forserumsbor just nu!



Av Kaela - 4 september 2012 08:31

 




Vad livet och stunden gav kan ingen ta ifrån oss.


GunnarEkelöf

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards