Direktlänk till inlägg 5 oktober 2012

Kämpa för att överleva - eller för att få tid att leva

Av Kaela - 5 oktober 2012 20:25

 

Bilden lånad från enn förenings anslagstavla


 För bara ett par sekel sen  - inte ens det -  så kämpade man för att överleva .

Idag pratar vi om tid att leva.


Tycker jag alltså att detta är en lyxönskan?

Nej inte alls!

Visst ska vi se till att vi har tid att leva!


Jag tror att det inte går att jämföra den tiden när livet var en kamp för att överleva med den tid vi har idag.

Ändå kan jag inte låta bli.


Räcker ett människoliv..för att leva`?
Jakten på minuter gör oss sjuka.
Jag hinner inte, orkar inte, har inte tid.

Mobilen ringer, barnet gråter, kön växer, måste jobba över, borde göra mer.

Stressen har blivit en del av vår vardag.
På alla sätt försöker vi vara mera än den vi är....


Vid mitt senaste besök på ett av våra äldreboendnt träffade jag en dam som jag tycker mycket om.

Hon har perspektiv,.

Klara ögon för hur jobbigt det är att vara människa idag.


Vi trodde vi skapade paradiset på jorden....men kanske är det inte alls så.

Kanske är detta med att arbeta lika tungt idag, men på ett annat sätt, som det var när denna damen var ung och hon jobbade som tvätterska på sjukhuset.


Inte tungt på samma sätt.

Men kanske lika tröttande.


Lever du som du vill eller bestämmer marknadskrafterna över ditt liv?
Har du makt över ditt eget liv eller låter du andra bestämma?
Lyssnar du och tar intryck av vad media och reklamkanalerna har att säga eller lyssnar du inåt och säger ja eller nej till dig själv.


Kanske är detta den viktigaste frågan till oss idag!


Har vi blivit slavar - under en annan gud är knapphetens - som fick våra förfäder att slita sig till en för tidig död - för att överleva.

Medan vi sliter och jobbar extra för att leva - och kanske blir så stressade på kuppen att vi aldrig kommer till den där tiden då vi ska leva - bara vara - finnas och njuta av det som är vårt liv!





 
 
Tolmia

Tolmia

6 oktober 2012 09:44

Mycket bra skrivet!
Det blir ju inget liv ändå om allt ska handla om att jobba för pengarna för att sen leva vilket sällan blir som man tänkt.
Är så glad för det liv jag lever.
Kram och önskan om en jättefin helg.

http://tolmias.blogg.se

Kaela

6 oktober 2012 09:54

Tack och en riktigt fin helg önskar jag dig också!

kramar om dig!

 
skrivmoster

skrivmoster

6 oktober 2012 10:09

Som så ofta sätter du fingret på något viktigt och värt att fundera över. Vi behöver stanna upp och tänka igenom hur vi lever och vad vi vill med vårt fortsatta liv. Det är en gåva vi fått att förvalta. Inget man bara rusar igenom, blint och utan mening.

Tack kära Kaela och ha en underbar helg! Kramar!

http://skrivmoster.bloggplatsen.se

Kaela

6 oktober 2012 11:22

Tack för dina fina ord.
Ja det är en fråga som kräver att vi funderar om och om igen....så lätt att börja rusa.

Kramar om dig och önskar dig en skön helg - hoppas den ger dig lite oktobersol!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards