Direktlänk till inlägg 21 oktober 2012

Vårt största behov - att behövas

Av Kaela - 21 oktober 2012 17:50

 




"Det gör inte lika ont i hjärtat längre, när jag kommer hem och möts av tomheten"...


Orden är en kvinnas som jag samtalade med i fredags.

För ett år sedan miste hon sin make, två dagar innan han skulle gå i pension.

De hade så mycket planerat, så mycket att se fram emot när nu äntligen båda fick sin livssemester som hon uttryckte det.

Själv hade hon gått i pension ett år tidigare - och båda såg fram emot det de såg som oceaner av tid tillsammans som låg framför dem.


De kom in genom dörren och hade storhandlat inför förra julen när han bara sjunker ihop på hallgolvet.

Ambulansen hann inte fram.....

I början av augusti kom hon till mitt jobb och sa: "Finns det någon som behöver mig"


Efter samtal och kurs och registrering fick hon möta den gamla kvinna som länge väntat på att få en besöksvän.

Nu har det gått en tid och vi möttes för att prata om hennes uppdrag.


Jag frapperades av hur den livsgnista som jag sett hos henne redan vid första besöket men då gömt under sorg och ensamhet...nu hade tagit över och genomsyrade hela hennes personlighet.


Om du visste...sa hon ...så underbart det är att ha någon som väntar att jag ska komma, som blir glad och den där härliga stunden vi har tillsammans....jag får känna  att jag inte behöver vara ensam, att jag är betydelsefull - och jag behövs...så stort....

Jag bär saknadenav min make inom mig för resten av mitt liv - men det här med att bli frivillig och få ett uppdrag - det har givit mig en ny mening....


När hon hade gått satt jag kvar och tänkte på hennes ord...jag behövs....vet du...jag tror att behövas är det viktigaste av allt för oss människor.

Det allra största behovet vi har.






 
 
Kristina

Kristina

21 oktober 2012 22:08

Vilket fint vittnesbörd. Ja jag tror att vara behövd är bland det viktigaste som finns. Vi behöver varann på så många sätt och så roligt när amn kan finna glädjen i att ngn behöver en. Klok kvinna som ställde sig til förfogande och vann så mkt på det Kram till dig

http://ruach.blogg.se

Kaela

22 oktober 2012 05:44

Ja, det är en så härlig upplevelse att få se en människa fylla sin tillvaro med att betyda något för en annan.
Hon är klok.....mycket klok!

Kramar om dig och önskar dig en bra ny vecka Kristina!

 
skrivmoster

skrivmoster

22 oktober 2012 08:45

Jag tyckte verkligen om att läsa din berättelse! Det är så viktigt att känna sig behövd och inte vara på sidan om ... Starkt av henne att söka sig ut och bli till glädje för andra, samtidigt som hon kände sitt egenvärde. Tack för att du berättade!

Kram och ha en fin dag!

http://skrivmoster.bloggplatsen.se

Kaela

22 oktober 2012 10:01

En riktigt fin dag önskar jag dig också med en kram! Ja det är starkt att mitt i sin egen sorg upptäcka att någon annan behöver mig. Så går livet vidare!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards