Direktlänk till inlägg 19 december 2012

Sorgens ärende

Av Kaela - 19 december 2012 08:19


 



När vi drabbas av sorgen blir gärna hela livet ett enda stort varför.


Varför hände detta?

Vad har jag gjort som ska straffas så? Och så vidare...

Jag tror inte vi kommer ifrån den där varför-perioden.

Kanske gäller det särskilt när sorgen slår ner som en stor svart rovfågel från en blå himmel.

När vi inte alls hunnit förbereda oss.


Jag mötte häromdagen på mitt arbete en kvinna som för en kort tid sedan drabbats av en ofattbar sorg.

Hennes enda barn - en liten flicka på fem år - insjuknade och dog på bara några dagar....en boreliainfektion som ledde till hjärnhinneinflammation.....


Ett mail nådde mig  från en vän som  berättade att en ung människa i fasmiljen ryckts bort i en trafikolycka...


Vi som står omkring de som drabbas tycker lätt att vi inte kan göra något...

Vi vill så gärna- men det vi mest av allt skulle vilja - att ge tillbaka den älskade som vännen förlorat _ det går inte....


Det dör ca 250 personer varje dag i vårt land.

Unga, mitt i livet och gamla.

 Hur tröstar man där ingen tröst finns....


När jag själv drabbats av sorg har denna dikt av Claes Andersson betytt mycket för mig.

Givit mig en känsla av att sorgen har ett ärende till mig....

En insikt som kommer så småningom när alla varför mattats av


Förtvivlan är ett alltför stort ord, men jag vet inte...
Ty sorgen är obotlig, den går aldrig över
Därav dess styrka,
dess bördighet för det som ännu inte
förstörts inne i oss
Den som inte har sorgen
har intet
Den som inte har sorgen
kan ta sig till med vad som helst
Med vem som helst!
Den som inte har sorgen
har aldrig förlorat någonting,
aldrig ägt någonting
Smärtan och försoningen finns inte
hos den som aldrig har haft sorgen

Och dikten växer bara ur sorgen,
ur den sorg som beretts ett rum
i glädjens hjuls nav
och där klarnat till blick
och förståelse

Claes Andersson









 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards