Alla inlägg den 15 januari 2013

Av Kaela - 15 januari 2013 09:08

 



Idag var det en stad i snöfall som tog emot mig.

När jag steg ur bilen vid mitt arbete slogs jag av hur tyst det var,.

Visst gick bilarna som vanligt på gatan intill - men de hördes knappast.

Inte förrän brandbilen kom med blåljus och sirener slogs tystnaden sönder.

Jag som just hade en stund där jag bara stod och njöt stördes ju ordentligt av ljuset - och givetvis av tanken på vad det ljudet kan innebära - för någon.


Tystnad - bristvara har någon sagt!

Och det tror jag är sant.

Jag tror dessutom att det är något som vi behöver.

Världen är så full av ljud - så full av ord.

Vi behöver mellanrum!


Tysta mellanrum!


Det är i de tysta mellanrummen som eftertanke och reflektion kan uppstå.


Min tillvaro är överfylld av ord och ljud!


Den sista tiden har jag längtat innerligt efter tystnad!


Gunnar Ekelöf har skrivit en dikt som heter "Poetik"


Jag citerar de första raderna:

Det är till tystnaden du skall lyssna
tystnaden bakom apostroferingar, allusioner
tystnaden i retoriken
eller i det så kallade formellt fulländade....
 
Ibland skulle jag bara vilja stänga igen dörren, dra ur telefonen och ta några djupa andetag när jag kommer hem. Att bara låta tystnaden omsluta, bedöva och fylla en från tårna och hela vägen upp till yttersta hårstrået.
 
Låta tystnaden omfamna.
 
Jag behöver tystnaden för att inte tappa bort mig själv och jag behöver allt oftare tystnaden för att kunna hitta hem till mig själv igen.
 
Jag tror att vi alla behöver tystnad för att må bra.
 
Inte alltid...men nu och då....
 
 
 


Av Kaela - 15 januari 2013 09:03


 


Du blir aldrig färdig och det är som det skall.

Tomas Tranströmer

Av Kaela - 15 januari 2013 08:48

Idag är det tisdagen 15 januari och Laura och Lorenz har namnsdag!


Jag gratulerar!


 



3 914 kvinnor i vårt land heter Laura. Dessutom finns det en person som har namnet Laura som efternamn.

Laura är en kortform av det latinska namnet Laurentia som betyder lagerkrönt.

Har fu´nnits i Sverige sedan 1770-talet


340 män i vårt land heter Lorenz i Sverige.

En kvinna bär också detta namn och 237 personer har namnet som efternamn.

Och Lorens är en tysk kortform av det latinska namnet Laurentius som betyder lagerkrönt.

Har funnits i Sverige sedan 1590-talet



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards