Direktlänk till inlägg 22 januari 2013

Stjäl Facebook kvalitetstid från våra relationer?

Av Kaela - 22 januari 2013 18:49

 




När jag går in här i bloggen möts jag av:

"Din blogg är inte kopplad till Facebook"

Nehe se det är den inte.

För jag VILL inte koppla den till Facebook.


Facebook uppnådde nyligen en miljard användare.

Det är så många människor att tanken svindlar.


I början av Facebook var jag lite misstänksam - för att sedan gå över i en positiv syn på detta sociala medium.

Nu börjar jag kanske vända tillbaka till - om inte en negativ inställning - så en slags jaha- inställning.



Även om det  ju är kul att se vad ens vänner gör.

Se kort på barnbarnen i situationer jag annars inte skulle veta något om.

Ja absolut.


Ändå har jag börjat undra om inte Facebook stjäl kvalitetstid från oss.


Har vi glömt att vi förr faktiskt ringde varandra ibland?

Att vi sågs för en spontanfika?


Nu läser vi vad den andra gör på Facebook.


Om jag ska vara absolut ärlig  hoppas jag faktiskt att Facebook  inte finns om 10 år, att vi faktiskt har insett att det är en tidstjuv som stjäl ifrån oss det vi helst av allt vill ha.

Verkligt fin tid med varandra.

Om det är genom ett brev, ett besök eller ett telefonsamtal där vi berättar för varandra vad vi gör.




 
 
Tolmia

Tolmia

24 januari 2013 08:53

Jag tror att facebook är bra i vissa fall och inte i andra.
Till exempel är det roligt att hitta kusiner och gamla kompisar som man tappat kontakten med under åren.
Jag vet också fall där kontakt återknutits mellan nära anhöriga som tappat bort varandra. Kanske under ett helt liv. Vilken glädje att återförenas!
Att lägga ut hela sitt liv på facebook går nog över för de flesta. Men meddelandefunktionen är toppen då man hittat nya vänner där man vill skriva utan att någon annan ser.
Men bor man i samma stad och är frisk och orkar så är förstås en träff i verkliga livet mer värd.
Jag önskar dig en fin torsdag och ett bra veckoslut.
Och skickar många kramar.

http://tolmias.blogg.se

Kaela

24 januari 2013 17:31

Klart att det är bra för att återknyta kontakter!!
Absolut!


Men många gånger blir det så att vi håller kontakten även med geografiskt sett nära vänner via Facebook eftersom det är bekvämt - och vi människor är som du vet lata av naturem:)

Kramar om dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards