Direktlänk till inlägg 17 februari 2013

Dumt att vara snäll - nej - det är intelligent!

Av Kaela - 17 februari 2013 18:09

Idag är det några rader ur en bok som levt i mina tankar.

Det beror troligen på att jag häromdagen satt bland nägra vänner som diskuterade detta med att vara snäll.

Någon menade att det är "dumt" att vara snäll - man blir utnyttjad...osv

Det tror nu inte jag.

Även om den jag vänder min "snällhet" emot inte kan ta emot den- så tror jag att den gör gott för mig själv.

Och jag tror att om jag är snäll insipirerar jag andra att vara det - och så kan en liten planta växa upp till ett stort träd.


 


 

"En snäll människa är en individ med etiken

i sitt hjärta. En snäll människa bär sitt medvetande

ständigt med sig omtanken till en annan människa.

Snällhet är den viktigaste enskilda framgångsfaktorn

i våra liv.

Om vi strävar att vara snälla mot andra så kan vi helt

enkelt inte undvika att göra gott även för oss själva."


Saxat ur Stefan Einhorns bok: Konsten att vara snäll

 
 
Ingen bild

Sanna

17 februari 2013 18:34

är man snäll på riktigt - alltså inte har mer eller mindre omedvetna motiv för att få bekräftelse, av något slag - så "märker man inte av" att andras negativa beteende utan mår bara bra själv.
Så jag tror inte att man kan vara för snäll - men man gör sig en björntjänst om man "spelar" snäll.
Gott slut på helgen
kram

Kaela

18 februari 2013 05:54

Absolut är det så.
Vad man än är är ärligheten viktig!
Att jag är den jag är och står för det!
Önskar dig nu en fin vecka med en kram!

 
Åsa

Åsa

17 februari 2013 21:34

Ett tips om en annan klokbok som Stefan Einhorn skrivit är "Medmänniskor". En sådan där liten bok som man önskar de flesta tog sig tid att läsa. Kanske i synnerhet de som på ett eller annat vis arbetar med människor, t.ex inom vård och omsorg (som jag själv gjort). Man förstår så väl vad han menar.

http://urdabrunnen.wordpress.com

Kaela

18 februari 2013 05:51

Ja, den rekommendationen kan jag verkligen stryka under Åsa.
Han säger mycket visa saker Kay Pollack!
Härlig blogfg du har hann jag se vid en snabbvisit!!!

Allt gott till dig!

 
Kristina Nygren

Kristina Nygren

17 februari 2013 23:03

jag tror att snällhet och ärlighet går hand i hand, man ska inte vara för snäll och bara vara till lags för andra, man ska vara snäll mot sig själv också, för den personen har man med sig hela tiden hela livet !
kram Kicki

http://www.kickilinanygren.blogg.se

Kaela

18 februari 2013 05:50

Absolut!
Är man inte snäll mot sig själv orkar man inte vara snäll mot andra!

Kramar om dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards