Direktlänk till inlägg 28 mars 2013

Korta pauser - men många hindrar stressen

Av Kaela - 28 mars 2013 16:09

 



Leva livet långsammare.


Är det möjligt om man är upptagen av många plikter?

Blir det inte istället så att man stressar mellan det ena och det andra.

Alltid med en blick på klockan.

Hinner jag det jag ska?


Ja faktiskt - jag tror det är möjligt!

Det handlar om att leva lite långsammare inombords.

Att inte låta detta att jag har mycket att göra påverka mig så jag blir svettig och får hjärtklappning.

I det tillståndet hinner man förresten inte särskilt mycket.

Som oftast landar jag iallafall - när jag tänker på detta med stress och att inte låta den styra mitt liv - i tanken att det också gäller att ge sig själv små pauser.

Frånsett att rökning är dåligt på annat sätt - tror jag ibland att rökare mår bra just för att de tar en pasu nu och då.

Tittar på rökpelaren från den vita pinnen och bara är en kort stund.


Men denna korta stund återkommer med jämna mellanrum under dagen.

Och säg den rökare som avstår den stunden - hur mycket det än är att göra.


Nu vill jag definitivt inte uppmana någon att röka eller hitta ursäkt för att fortsätta med denna vana.

Men de där stunderna som rökaren får - de måste vi skaffa oss.

Om vi ska hålla som människor.

Stanna upp och titta på något på vägen till jobbet....ställa sig mot en vägg några minuter i solskenet.

Läsa ett tankeord och ge det ett par minuter att sjunka in.


Du har säkert en massa små knep.

Vore roligt att få höra dem.







 
 
TantGlad

TantGlad

28 mars 2013 22:14

Lite konstigt för jag tänkte på stress idag. Visst måste vi leva lite långsammare. Att ta hand om oss lite.
Glad påsk från mig!

http://TantGlad.bloggo.nu

Kaela

29 mars 2013 07:35

Ja - livet går liksom inte i repris - så det gäller att ha lite lagom fart....vi går ju inte vägen en gång till.
En riktigt glad påsk till dig!

 
Eva Trillian

Eva Trillian

29 mars 2013 09:11

Läser din text och reflekterar över hu vi egentligen vet att vi behöver pauserna men ändå finner det så svårt att ta oss tid med dem. Det är så mänskligt att INTE göra det jag vet jag borde ... *suckar lite*
Men idag är det paus hela dagen! Önskar dig en fin långfredag!

http://provtyckningar.blogspot.com

Kaela

29 mars 2013 09:19

Ja det är svårt....någon man får påminna sig själv hela tiden.
Men det går om man kämpar på:)

Önskar dig också en fin långfredag. Vi ska till Uppsala på påskmiddag hos äldste sonen och där finns i alla fall 4 av de fem barnen med familjer!
Ser fram emot detta!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards