Alla inlägg den 4 april 2013

Av Kaela - 4 april 2013 13:30

 




Som jag nämnt tidigare  flyttade vi temporärt från vårt hus eftersom båda badrummen ska renoveras.

En högst nödvändig renovering.

Huset är byggt 1968 och jag tror inte att badrummen fått någon riktig renovering sedan dess.

Möjligen en lätt ansiktslyftning vid något tillfälle.


För att hitta kartonger till alla saker i badrummet som skulle packas ner medan vi lever på 27 kvm i stan tömde jag en kartonf i förrådet.


Plötsligt satt jag där med ett gammalt skolfoto i handen...28 tioåringar skrattar mot kameran.

Blicken gled från ansikte till ansikte - och jag upplevde en hand som kramade till om hjärtat när jag kunde konstatera att några av de skrattande barnen inte längre finns på jorden.

De flesta har jag ingen aning om hur det gick för - vad de gör- var de bor.


Trrerligare ett foto kom fram...min stora flicka som sexåring.

Minnena svindlade förbi - tog jag verkligen vara på stunderna livet gav - med skolkamrater - med de underbara små som livet gav mig (och som nu vuxit upp)

Minnen är underbara - men idag gäller att leva det som ska bli minnen längre fram på ett sådant sätt att tanken på den här dagen lockar fram ett leeende - om några år - vid nästa lådtömning.

Av Kaela - 4 april 2013 08:59


 

Jag har lånat bilden här


Nyligen kom en våra flitigaste frivilliga och gav mig ett paket.

Hon har haft ett tufft och strävsamt liv på många sätt  denna frivilliga.
Hon tittade förväntansfullt på mig när jag öppnade det och jag förstod att detta var en alldeles speciell gåva.

Sannerligen var det!

En liten ängel, vars gloria hamnat på sned, den ena vingen hängde, ansiktsuttrycket var slitet och trött.


I paketet låg också ett kort.

Där stod det:

”Du kallar ofta oss frivilligarbetare för änglar – kanske är vi det – men många av oss ser nog ut så här – däribland jag.”


Den ängeln är en av de dyrbaraste gåvor jag fått.

Den påminner mig också om på vems sida jag ska stå och från vems utsiktsplats jag ska se världen.

Hos dessa - som står lite utanför, vars gloria kanske hamnat på sned och vars vingar trasats.

Och om det viktigaste - att alla - även änglar som fått glorian på sned har massor att ge!




Av Kaela - 4 april 2013 05:45

 



Den starke är inte den som aldrig faller, utan den som finner
styrkan att resa sig igen


Herakleitos

Av Kaela - 4 april 2013 05:30

Idag är det torsdagen 4 april och Marianne och Marlene har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


I Sverige finns det 89 800 kvinnor som har förnamnet Marianne. Av dessa har 23 517 namnet Marianne som tilltalsnamn.

Dessutom har 2 personer namnet som efternamn.

Marianne är en fransk form av det latinska namnet Mariana som betyder kvinna, kvinnlig.

Har funnits i Sverige sedan 1675


4 340 kvinnor  i vårt land har förnamnet Marlene. Av dessa har 2 311 namnet Marlene som tilltalsnamn.

Namnet är en sammandragning av namnen Maria och Magdalena.
Maria är ursprungligen ett arameiskt namn som möjligen betyder morsk, trotsig.

Magdalena är ett grekiskt namn som betyder en kvinna från Magdala.


har funnits i Sverige sedan första delen av 1900-talet


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards