Alla inlägg den 23 april 2013

Av Kaela - 23 april 2013 10:05

Vi som var föräldrar till bebisar under 70-80- talet minns att det var näst intill heligt att ungarna skulle ligga på mage och sova.

Jag som vuxit upp med en del småsyskon hade sett hur mamma lade bebisarna på rygg - och jag gjorde detsamma.

Med en rullad bommulsfilt som stödde att de låg svagt åt ena sidan.

Precis som mamma hade gjort.


Idag ifrågasätts detta att lägga barnen på mage - och många ger detta skulden för ökningen av plötslig spädbarnsdöd under den här tiden.

Någon som gått i bräschen för detta är Professor Hugo Lagercrantz. barnläkare och forskare.

Han är inte rädd för att dra på sig kritik som man kan läsa i Forskning och framsteg!


En intressant person.


Och för mig personligen var han betydelsefull då jag kom i kontakt med honom när min ena dotter föddes i graviditetsvecka 31 och vägde 1 140 gram.

Han var trygg och omsorgsfull och ingav mig all den trygghet jag behövde i den situationen.

Han är verkligen värd att bli omnämnd!


Av Kaela - 23 april 2013 08:52


 

Unga går snabbare än de gamla, men de gamla känner vägen.


 Ordspråk från Uganda

Av Kaela - 23 april 2013 08:41

Idag är det tisdagen 23 april och Georg och Göran har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


I vårt land finns det 20 776 män som har förnamnet Georg. Av dessa har 2 290 namnet Georg som tilltalsnamn.

5 kvinnor heter också Georg men ingen av dem använder namnet som tilltalsnamn.

Dessutom 19 personer som har namnet som efternamn.

Georg är ett latinskt namn, egentligen Georgius som är bildat av det grekiska ordet georgos som betyder jordbrukare.

Har funnits i Sverige sedan 1540


84 938 män i Sverige har förnamnet Göran. Av dessa har 27 314 namnet Göran som tilltalsnamn.

8 kvinnor bär ockaså namnet Göran - en av dem som tilltalsnamn.

31 personer heter Göran i efternamn.

Göran är en yngre form av det fornsvenska namnet Örian som närmast är en nordisk form av det tyska Jurian som i sin tur är en form av det grekiska namnet Georgios som betyder jordbrukare.

har funnits i Sverige sedan 1509.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards