Alla inlägg den 25 april 2013

Av Kaela - 25 april 2013 15:18


 

Bilden lånad hos AdLibris


Sista tiden har jag ägnat varje ledig minut åt en bok av Bertil  Oppenheimer med det namnet.

hans föräldrar kom till Sverige från Tyskland 1943.

Liksom många andra som växt upp i judiska familjer som flytt undan nazismen fick aldrig Bertil höra sina föräldrar berätta sin levnadshistoria.

Men han har tagit reda på det mesta i efterhand, efter deras död.

Och skrivit en bok - om det som han aldrig fick berättat!

Man kan säga att han har  rekonstruerat sina föräldrars öde med hjälp av djupdykningar i svenska, tyska och andra arkiv.


Boken är ett mycket viktigt dokument över förhållanden i Europa under andra världskriget. 


På samma gång som Bertil Oppenheimers bok är ett mänskligt och ett historiskt dokument bär hans berättelse på paralleller till många flyktingars historia idag


Och jag kan inte låta bli att undra över om det om femtio år ska skrivas en liknande bok av någon av de som fötts i Sverige av föräldrar som kommit hit som flyktingar 2013.

Boken är verkligen en upplevelse.

Jag kommer att bära den med mig för resten av mitt liv tror jag.


Bertil Oppenheimers blogg hittar du här


Du kan säkert låna hans bok på biblioteket.


Vill du köpa den finns den balnd annat på AdLibris

Av Kaela - 25 april 2013 14:47


    



Mycket i mitt arbete går ut på att möta människor.

Och jag upphör aldrig att faschineras av hur betydelsefulla alla möten är.

En medarbetare  sade till mig  en gång– Du har verkligen ett genuint intresse för människor.

Visst stämmer det– att träffa nya människor och att ta del av deras kunskap, erfarenheter och livshistoria är något som aldrig kommer att sluta farscinera mig.


Och jag har den underbara möjligheten att få göra detta nästan dagligen - eller kanske till och med dagligen - i mitt arbete.

Jag ser det som att livet skapas i möten mellan människor.


Idag hade jag ett sådant möte.


En kvinna som kommit från Tanzania till Sverige för 20 år sedan.

Som lärt sig svenska och skaffat sig en högskoleutbildning och som kom och sa: "Det är något som fattas i mitt liv_jag har man och barn och ett härligt jobb - men jag behöver känna att jag betyder något för någon annan människa.

Någon som är utanför min familj.

I mitt gamla hemland var alla människor betydelsefulla för varandra.

Man hade tid.

Idag har jag inte så mycket tid - men en del av den tid jag har vill jag använda för att som frivillig besöka någon gammal kvinna eller man som sitter ensam."


Hon kommer att bli bönhörd.

Jag har en pärm full av längtan!

Längtan efter någon som kommer och ägnar en stund åt ett samtal och en kopp kaffe - eller kanske en promenad.


Nu ska jag ta mig an den grannlaga uppgiften att söka reda på någon som passar just för henne!


Och som får ett telefonsamtal som kommer att besvara längtan, jaga ensamheten på flykten om så bara för en stund varje vecka.


Och vår nya frivilliga kommer att få uppleva detta härliga att göra skillnad i en annan människas liv.

Någon hon inte visste fanns för bara några dagar sedan.


Det känns ibland som att få arbeta med under och mirakel.


Ingenting är ju så viktigt för oss människor som möten!


Eller hur?





Av Kaela - 25 april 2013 13:49

 



Ärlighet är det första kapitlet i boken om vishet.


Thomas Jefferson

Av Kaela - 25 april 2013 13:44

Idag är det torsdagen den 25 april och Markus har namnsdag!


Jag gratulerar!



 


Det finns 18 218 män  i Sverige som har förnamnet Markus. Av dessa har 12 864 namnet Markus som tilltalsnamn.

Dessutom heter också 6 kvinnor Markus. En av dem har namnet som tilltalsnamn.

Som efternamn bärs namnet av 276 personer.
Markus är ett ett latinskt namn av ovisst ursprung. Möjligen är det bildat av ordet marcus som betyder hammare.

Dessutom är en av de fyra evangelierna skrivna av en Markus.

Har funnits i Sverige sedan 1200-talet.



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards