Alla inlägg den 25 maj 2013

Av Kaela - 25 maj 2013 21:06


 





Att vara lycklig - det tycker de flesta av oss är något eftersträvansvärt.

Vad ger lycka då`?


Pengar är väldigt viktigt för de allra flesta av oss.

Pengarna gör att vi kan hålla oss med god mat snygga kläder ett bra hus eller vad det nu är vi vill.

Men visste du att undersökningar visar att människor i rika länder inte är lyckligare än de i fattiga.


Det 'är tur att välstånd inte är en avgörande faktor för lycka när man vet att vi lever i en värld där resurserna är oerhört orättvist fördelade.

20 % av jordens befolkning förbrukar 80 % av jordens resurser.

Vi tillhör de lyckliga 20 procenten

Inte heller har stora lotterivinster, allvarliga sjukdomar eller materiella ting någon långvarig effekt på människors lycka.


Jag tror att bonaden i min mormors kök delgav en stor del av vägen till lycka. "Förnöjsamhet heter vägen till lycka och rikedom" stod det på den.


Och att Oswald Chambers nådde väldigt långt med att förklara vägen till lycka - eller - som jag hellre säger, ett meningsfullt liv när han sa: "För att vara lycklig krävs det tre ting: något att göra, något att älska och något att hoppas på."


Det finns nog inte fattigare människor än den som ingen har att älska.Och den som inte har något att göra blir less och uttråkad.Försvinner vårt hopp försvinner stor del av anledningen att finnas här. 

Eller vad tror du?



Av Kaela - 25 maj 2013 11:23


Ljusbärarna : människor som väljer glädje

Jag har lånat bilden hos Adlibris



Jag har nästan läst ut en bok av Anita Goldman som heter: Ljusbärarna - människor som väljer glädje"

Det är en stark bok som jag för varje gång jag läst i den lägger ifrån mig buren av en slags inre glädje som bokens ord tycks kunna locka fram på ett särskilt sätt.

Nu är det inte mycket kvar att läsa och jag drar på detta så mycket jag bara kan.

Jag kommer att sakna stunderna med denna bok när jag nått sista sidan.

Boken skildrar attraktiva människor som i de mest plågsamma situationer bär försoning, livsglädje och närvaro i sina liv. Och inte bara för sig själva.

Deras ljusa glädje som blir dubbelt så starkl mot många gånger svarta och svåra omständigheter  kastar sitt sken även till andra människor.

Och ger ljus!


Kanske skulle jag kunna sammanfatta boken så här: Ljusbärarna handlar om människor som lever ett fullständigt engagerat liv, de tar sin passion för Gud, för den andliga upplevelsen och för sina medmänniskor på fullt allvar och handlar utifrån detta.

Tre fantastiska och osannolika människoöden har hon valt ut.

Jacques Lusseyran, den blinde franske pojken som fann Gud på nytt i Buchenwalds mörker.

Immaculée Ilibagiza, den unga tutsiflickan som hade en likartad upplevelse i folkmordets Rwanda, och anarkisten och hjälparbetaren Dorothy Day.

Inbördes mycket olika personer och även olika livsöden men de har något gemensamt.....


En bok att verkligen bli uppbyggd av.


Du kan förstås köpa boken på flera ställen  - men jag rekommenderar AdLibris



Av Kaela - 25 maj 2013 09:07


 


Har du någon gång funderat på varför zebror och katter - eller hundar och kor inte får magsår.

 Därför att de varken grubblar eller ältar.


Det är ju vi människor väldigt bra på.


Och så får vi betala med magsår eller mer eller mindre diffusa smärtor i kroppen.

Jag tror att vi alla sitter  i samma båt och brottas med stress på olika sätt.

Stress som ger värk här och där - eller i värsta fall gör oss ordentligt sjuka.


Det är till och med så illa att fostret i magen kan påverkas av mammas stress läste jag för en tid sedan i en tidigare artikel på nätet.


Även vår görmåga att minnas påverkas av stress.

När kortisol utsöndras i en stressituation i vårt liv  förhindras hippocampus, hjärnans minnescentrum, från att använda blodsocker.

Om det inte finns tillräckligt med blodsocker i hippocampus uppstår energibrist och hjärnan får inte den kemiska möjligheten att skapa ett minne som den behöver.

storm.Hjärncellerna kan helt enkelt inte kommunicera med varandra.

Hjärnceller dödas om de utsättas av för mycket kortisol. Det inträffar när kortisol stör hjärncellernas normala ämnesomsättning så att stora mängder kalcium kommer in i hjärncellerna.

Kalciumöverskottet leder så småningom till att produktion av det slags molekyler som kallas fria radikaler, vilka dödar hjärncellerna inifrån.

Med tiden kan överskottet på kortisol döda miljarder hjärnceller på detta sätt/Källa: Bo Nilsson. Sjukdomars orsaker.


 Ofta ställer vi orimligt höga krav på oss själva. Detta ökar bara trycket och gör oss mindre effektiva. Påminn dig själv om att du inte måste vara perfekt hela tiden. 


Vad kan vi själva göra för att förhindra att den här dåliga stressen bryter ner oss:


Jag gör alltid en lista det första jag gör när jag kommer till jobbet.

Börjar med den uppgift jag har gruvat mig för mest först.

Annars ligger den uppgiften över mig hela dagen och ger mig obehag.


Jag jobbar på att lära mig säga nej - sätta upp mina gränser och försöka arbeta efter dem 

Det finns en gräns för vad jag kan göra och för närvarande tränar jag på att hålla den.


Har du några andra metoder eller knep som hjälper dig att jaga ut den dåliga stressen ur ditt liv.

Dela med dig!

Vi behöver alla lära oss mera om möjligheterna vi har att slippa fara illa av stress.





Av Kaela - 25 maj 2013 08:35

Upploppen i förorter till Stockholm eskalerar och har drabbat även Uppsala och Örebro och Linköping....

Dessa upplopp har fått Brittiska UD att varna sina medborgare för resor till Sverige och de oroliga områdena.

Likaså har amerikanska UD skickat ett mejl till de medborgare som befinner sig i Sverige och manat till försiktighet!

Läs artikeln i Dagens Nyheter

Av Kaela - 25 maj 2013 07:50

 




Oavsett hur många misstag du gör på vägen, eller hur långsamt du går fram, så är du långt före dem som inte ens försöker.


 Okänd tänkare

Av Kaela - 25 maj 2013 07:33

Idag är det lördagen 25 maj och Urban har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


11 762 mäni vårt land  har förnamnet Urban.

Av dessa har 5 570 namnet Urban som tilltalsnamn.

i kvinna bär också namnet - dock inte som tilltalsnamn.

Urban är också efternamn för 131 personer.

Urban är ett latinskt namn som betyder artig, belevad eller egentligen stadsbo.

Förr ansågs Urbandagen vara den första riktiga sommardagen: "Urban, Vilhelmina och Beda, de tre skola sommanren leda!".

Har funnits i Sverige sedan 1456

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards