Alla inlägg under maj 2013

Av Kaela - 25 maj 2013 09:07


 


Har du någon gång funderat på varför zebror och katter - eller hundar och kor inte får magsår.

 Därför att de varken grubblar eller ältar.


Det är ju vi människor väldigt bra på.


Och så får vi betala med magsår eller mer eller mindre diffusa smärtor i kroppen.

Jag tror att vi alla sitter  i samma båt och brottas med stress på olika sätt.

Stress som ger värk här och där - eller i värsta fall gör oss ordentligt sjuka.


Det är till och med så illa att fostret i magen kan påverkas av mammas stress läste jag för en tid sedan i en tidigare artikel på nätet.


Även vår görmåga att minnas påverkas av stress.

När kortisol utsöndras i en stressituation i vårt liv  förhindras hippocampus, hjärnans minnescentrum, från att använda blodsocker.

Om det inte finns tillräckligt med blodsocker i hippocampus uppstår energibrist och hjärnan får inte den kemiska möjligheten att skapa ett minne som den behöver.

storm.Hjärncellerna kan helt enkelt inte kommunicera med varandra.

Hjärnceller dödas om de utsättas av för mycket kortisol. Det inträffar när kortisol stör hjärncellernas normala ämnesomsättning så att stora mängder kalcium kommer in i hjärncellerna.

Kalciumöverskottet leder så småningom till att produktion av det slags molekyler som kallas fria radikaler, vilka dödar hjärncellerna inifrån.

Med tiden kan överskottet på kortisol döda miljarder hjärnceller på detta sätt/Källa: Bo Nilsson. Sjukdomars orsaker.


 Ofta ställer vi orimligt höga krav på oss själva. Detta ökar bara trycket och gör oss mindre effektiva. Påminn dig själv om att du inte måste vara perfekt hela tiden. 


Vad kan vi själva göra för att förhindra att den här dåliga stressen bryter ner oss:


Jag gör alltid en lista det första jag gör när jag kommer till jobbet.

Börjar med den uppgift jag har gruvat mig för mest först.

Annars ligger den uppgiften över mig hela dagen och ger mig obehag.


Jag jobbar på att lära mig säga nej - sätta upp mina gränser och försöka arbeta efter dem 

Det finns en gräns för vad jag kan göra och för närvarande tränar jag på att hålla den.


Har du några andra metoder eller knep som hjälper dig att jaga ut den dåliga stressen ur ditt liv.

Dela med dig!

Vi behöver alla lära oss mera om möjligheterna vi har att slippa fara illa av stress.





Av Kaela - 25 maj 2013 08:35

Upploppen i förorter till Stockholm eskalerar och har drabbat även Uppsala och Örebro och Linköping....

Dessa upplopp har fått Brittiska UD att varna sina medborgare för resor till Sverige och de oroliga områdena.

Likaså har amerikanska UD skickat ett mejl till de medborgare som befinner sig i Sverige och manat till försiktighet!

Läs artikeln i Dagens Nyheter

Av Kaela - 25 maj 2013 07:50

 




Oavsett hur många misstag du gör på vägen, eller hur långsamt du går fram, så är du långt före dem som inte ens försöker.


 Okänd tänkare

Av Kaela - 25 maj 2013 07:33

Idag är det lördagen 25 maj och Urban har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


11 762 mäni vårt land  har förnamnet Urban.

Av dessa har 5 570 namnet Urban som tilltalsnamn.

i kvinna bär också namnet - dock inte som tilltalsnamn.

Urban är också efternamn för 131 personer.

Urban är ett latinskt namn som betyder artig, belevad eller egentligen stadsbo.

Förr ansågs Urbandagen vara den första riktiga sommardagen: "Urban, Vilhelmina och Beda, de tre skola sommanren leda!".

Har funnits i Sverige sedan 1456

Av Kaela - 24 maj 2013 09:08

vad är det egentligen som händer när älgar bara dör.

Inte av ålder eller en och annan av sjukdom.

Utan många  - och tydligen på ett tämligen likartat sett!


Först var det fåglar och fiskar - nu älgarna - när drabbas människorna - eller är en del kanske redan drabbade?


Några forskare tror att det är brist på Vitamin B1.

Frågan behöver verkligen utredas.


Läs artikeln i Dagens Nyheter    

                        Sydsvenska Dagbladet         

                        Miljöaktuellt

                        Barometern





Av Kaela - 24 maj 2013 08:58

  

 




Det är lättare att bygga starka barn än att laga trasiga vuxna.


Amerikanskt ordspråk

Av Kaela - 24 maj 2013 08:47

Idag är det fredagen den 24 maj och Ivan och Vanja har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


Det finns 11 769 män i vårt land som har förnamnet Ivan.

Av dessa har 3 834 namnet Ivan som tilltalsnamn.

Dessutom bär 28 kvinnor namnet - 19 av dem har namnet som efternamn.

64 personer heter Ivan i efternamn.

Ivan är en rysk form av det ursprungligen hebreiska namnet Johannes som betyder Herren är nådig.

Har funnits i Sverige sedan 1797



 4 721 kvinnor i Sverige har förnamnet Vanja.

Av dessa har 3 059 namnet Vanja som tilltalsnamn

Dessutom bär 62 män namnet - 50 av dem som tilltalsnamn..

Vanja är ett smeknamn för Ivan.

Ivan är en rysk form av det hebreiska namnet Johannes som betyder Herren är nådig.

I Ryssland är ofta Vanja en man - men i Sverige uppfattats Vanja som ett kvinnonamn.

Namnet har funnits i Sverige sedan 1871

Av Kaela - 23 maj 2013 08:00

Nu och då har jag lagt in en dikt av en poet som jag tycker mycket om.

Anna-Greta Wide.

Hennes tid på jorden blev alldeles för kort.

Jag är säker på att om hon fått stanna längre hade vi haft ännu flera dikter att njuta av från hennes hand.


Hon föddes 1920 och dog 1965 - bara 45 år gammal genom en svår sjukdom.

Hon arbetade som adjunkt i svenska för pojkar vid Göteborgs praktiska realskola och i Kungsbacka samrealskola. Anna Greta Wide vann som gymnasist en rikstävling genom en dikt om Afrodite.

Gav ut bland annat dessa diktsamlingar:  Orgelpunkt, 1944, Broar, 1956, Kyrie, 1960.


 Orgelpunkt, 1944, Broar, 1956, Kyrie, 1960


 

Har lånat fotot här



Här kommer dikten som är rubrik för mitt inlägg:



Livet skakar oss av sig -- inte med tankens grymhet,


bara så som en vindstöt skakar fåglarnas bon,


bara så som ett barn på dammig, sommarvit landsväg


stannar, kisar mot solen och skakar en sten ur skon.


En gång var du det barnet, gick i sol på den vägen,


kände den stenen skava, löste sandalens rem -


Vad blev det kvar av solen, den vita vägen och rymden?


Bara en skimrande syn och en svidande längtan hem.




Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards