Direktlänk till inlägg 3 juni 2013

"Den bästa dagen är en dag av törst" ... av Jessica Kolterjahn

Av Kaela - 3 juni 2013 08:15


När jag hittade den här boken var det ganska självklart att jag skulle falla för den.

Eftersom Karin Boye varit min älsklingspoet från tidiga tonår.

Med åren har hon fått sällskap av många andra - men hon kvarstår för mig som en av största poeterna under 1900-talet.

I denna bok har Jessica Kolterjahn försökt tränga in i den kvinna som Karin Boye var - när hon 1932 lämnade Sverige för Berlin.

 


31 år gammal reser Karin Boye till Berlin.

Hon har just lämnat ett kärlekslöst äktenskap - och även cigarrflickan, hennes mörka hemlighet.

Hon är redan en känd författare som fått många läsare.

Men i hennes sinne råder mörkret.

Hon ser med jämna mellanrum självmordet som sin enda utväg.


Hon nästan drunknar i självförakt.

Hon vill inte vara den hon är.

Och då blir självmordet den enda väg hon tycker sig ha.

 Dr. Lampl hennes psykoanalytiker råder henne att lämna alla försök till kärlekshistorier med män för att istället leva som den hon är - homosexuell.

 Beslutet att följa hans råd lättar Karins mörker något men skammen finns kvar. Man får komma ihåg att det var 1930-tal.

Men även om hon i Berlin kunde gå på “kvinnoklubbar” så sitter hennesbristande  självkänsla kvar i det som tvingats på henne hemma i Sverige - äcklet och skammen.

Hon fortsätter se sig själv som samhället sett på henne.


Hon är ständigt hemlängtande och ofta utan pengar.


Boken låter också läsaren läsa en del brev från Karins mor.
Modern som var en engagerad politiker med alkoholproblem.


Du som älskar Karin Boyes diktning får inte missa den här möjligheten att lära känna Karin.

Oavsett hur du ser på det som var hennes liv kan du inte undgå att beröras på djupet av att lära känna henne på ett plan du kanske inte gjort förut.


Boken går att köpa här


Boken är nyutkommen i vår - men jag hoppas den redan finns på biblioteken - eller kommer snart!





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards