Direktlänk till inlägg 3 juni 2013

Att inte vara snäll är inte riktigt klokt

Av Kaela - 3 juni 2013 18:00


 




.Är "snäll" ett positivt eller negativt värdeord?

Är det bra eller dåligt att vara snäll?


Många gånger det som om snälla människor samtidigt förutsätts vara lite "dumma i huvudet".

Ibland tycks begreppet "snäll" också relatera till en svag människa, en som inte vågar säga ifrån.


Hur har det kunnat bli så här?
Hur har beteckningar som "snäll" och "god" blivit negativt laddade ord?


"Han/hon är så snäll att han/hon är dum"

Visst har du hört det uttrycket.


"Enfaldiga själviska människor tänker alltid på sig själva och resultatet blir negativt. Kloka själviska människor tänker på andra och hjälper andra så mycket de kan, och resultatet blir att de själva gynnas" är ett citat från Dalai Lama som jag bra mycket hellre vill skriva under på än att den som är snäll med detta skulle bevisa att den är dum.


Snällhet är att med omsorg om andra och med mod hantera vardagslivets dilemman tycker jag.

Det finns så många faktorer i livet som hindrar oss från att vara snälla så den som lyckas ger i mina ögon verkligen bevis på att man är en strukturerad och klok person.


Jag tror vi egentligen menar något annat än snäll i ordets egentlige bemärkelse oss när vi pratar om snäll som ett negativt epitet.

En människa med empati och förmåga att leva sig in i en annan människas situation kan ju inte gärna komma till någon annan slutsats än att man ska vara snäll mot alla.

faktiskt också de som ytligt sett inte förtjänar det!

För kanske är det de som behöver det allra mest.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards