Alla inlägg den 9 juli 2013

Av Kaela - 9 juli 2013 14:48

En artikel i Svenska Dagbladet som vi alla behöver läsa.


Stina och Mattias fick sitt första barn - och det visade sig att lilla Tea hade en kromosonavvikelse.

Hon hade vad man kallar Downs syndrom.


Men barnets handikapp var ett mindre problem för Stina och Mattias än omgivningens reaktioner!

Så här säger Stina i artikeln:

"Ända sedan Teas födelse har omgivningens förhållningssätt varit svårare att hantera för mig än Teas handikapp.

Som nybliven förälder till ett barn med Downs syndrom förväntas man vara väldigt ledsen och stämningen runt vår nya lilla familj var hela tiden dämpad och sorgsen. Det naturliga tycktes vara att vi kände sorg över Tea."


Så fruktansvärt att inte känna att man har rätt att få vara glad över sin nyfödda fina dotter!

Och att inte andra visar glädje så som det vanligen är.

Detta är en mycket viktig artikel.

Förr eller senare händer det i vår egen omgivning att någon får ett barn med handikapp!


Må vi då ha lärt oss av Stinas och Mattias och förstå att detta lilla speciella barn är en väldigt speciell gåva!


Läs artikeln i sin helhet här

Av Kaela - 9 juli 2013 10:45


 




Jag blev uppringd av en vän igår.

Med anledning av att vi har en gemensam vän som fyller femtio år.

Ärendet handlade om problemet med vad presenten ska bestå av.

Och visst är det viktigt!


Men när jag lade på luren kom tankarna.....vilket i-landsproblem eller välfärdsproblem om man vill säga så!

Och jag undrade om vi människor är sådana att vi skapar problem om vi inte har de mest basala problemen som så många i vår värld lider av.

Vad ska jag äta idag - och då handlar det inte om vilken meny...utan om det överhuvudtaget kommer att bli någon mat den dagen.

Och var ska jag sova inatt?

Finns det en plats för mig?


Vi i Sverige har det väldigt bra.
Vi har försäkringar som täcker allt vi äger..

Vi har mat på bordet, pensionsförsäkringar, utlandsresor och en garderob större än vissa människors bostad.

Vi kan välja...vilken mat vi vill äta...vilka kläder vi vill ta på oss...vilka presenter vi ska köpa.


Och det är helt ok - så länge vi ser det!

Och väljer att känna tacksamhet över att vi har det så bra!

Och helst också låta den tacksamheten bli tillhandling i form av att vi ger av vårt överflöd.

Delar med oss av det som vi inte ett ögonblick förtjänat mer än den som går hungrig....


Och present...ja ..hon hade ett förslag...och jag tyckte det var bra......

Av Kaela - 9 juli 2013 09:00

 




När sommarn bjuder på sin grönska

med allt det sköna som hör till

visst är det då man kunde önska

att tiden stannar och står still.


Men stanna själv man sällan hinner

och alltför snart det ändå sker

att lärkan tystnar och försvinner

och häggens blommor vissnar ner.


Jag tror att med det perspektivet

flyr kanske sommarns glädje bort:

nån kunde tro att själva livet

är både meningslöst och kort.


Nej, se på sommarn som en gåva

som aning om ett ljus vill ge,

ett ljus vars källa jag kan lova

att fler än jag en gång ska se....


Atle Burman

Av Kaela - 9 juli 2013 07:12


 



Ibland kommer våra största insikter från våra misslyckanden, inte från våra prestationer.


 Okänd tänkare

Av Kaela - 9 juli 2013 06:56

Idag är det tisdagen 9 juli och Jörgen och Örjan har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


 I Sverige finns det 29 420 män som har förnamnet Jörgen.

Av dessa har 16130 namnet Jörgen som tilltalsnamn.

Jörgen är en dansk form av det ursprungligen grekiska namnet Georg som betyder åkerbrukare

Har funnits i Sverige sedan 1843.


5 898 män i vårt land  har förnamnet Örjan.

Av dessa har 3 147 namnet Örjan som tilltalsnamn.

Örjan är en medeltida svensk form av det ursprungligen grekiska namnet Georgius som betyder jordbrukare.

Har funnits i Sverige sedan 1400-talet.

Sankt Örjan var populärt helgon under medeltiden.

Örjanslåten spelas dagligen av klockspelet i Stockholms stadshus.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards