Alla inlägg den 10 juli 2013

Av Kaela - 10 juli 2013 16:38


 



Visst har du hört dem.

De hjärtlösa skämten om den som har nedsatt hörsel.


Ingen skulle komma på idén att skämta på samma sätt om den som har nedsatt syn.


Vari består skillnaden?

Jag förstår det inte.


Uppvuxen med en mor som i princip inte hörde något om hon tog av sig hörapparaten vet jag att den som drabbats lider av att bli föremål för omgivningens skämtlynne.


Eller - som en annan hörselskadad person sa till mig. Om alla bara talar tydligt och inte vänder sig bort så hör jag bra - och det jag inte hör kompenserar jag med att  läsa på läpparna.

Är det för mycket begärt av oss hörande att visa den respekten?

Sama person gav mig en minneslisat och bad mig dela den med andra.


OM DU MÖTER HÖRSELSKADADE ELLER DÖVA PERSONER

 

Det är extra viktigt med ögonkontakt.


Var inte rädd för missförstånd. Använd gärna gester, pekningar och miner.


Om den hörselskadade/döva läser på läpparna är det lämpligt med en meters avstånd mellan er båda.


Tänk på att tala tydligt och att använda vanlig samtalston. . Skrik inte!!!!

 

Ha ljuset i ansiktet när du talar.     


Svårare än så behöver det inte vara.


Och kom ihåg om du är på en fest eller en tillställning och någon sitter tyst så kan det mycket väl bero på att det är svårt för den som har en hörselskada att höra när det är många röster och bordsslammer och kanske även musik.


Att vara hörselskadad är att vara hänvisad till ett ganska ensamt liv eftersom de flesta inte är beredda att gå till mötes.

Det måste vi ändra på - eller hur?


Av Kaela - 10 juli 2013 07:54

 



Ljuset blir större när natten tar form, och värmen blir mer värd i storm.


 Lars Winnerbäck

Av Kaela - 10 juli 2013 07:40

Idag är det onsdagen 10 juli och André och Andrea har namnsdag!


Jag gratulerar!


    


I Sverige  finns 12 790 män som har förnamnet André.

Av dessa har 6 203 namnet André som tilltalsnamn.

9 kvinnor bär också namnet - 1 av dem som tilltalsnamn.

1 019 personer har namnet som efternamn.

André  är ett grekiskt namn som är bildat av ordet andros som betyder människa.
Oklart hur länge namnet funnits i Sverige.


 8 939 kvinnor  har förnamnet Andrea i vårt land.
Av dessa har 4 160 namnet Andrea som tilltalsnamn.

276 män bär också namnet - 172 av dem tilltalsnamn.

Andrea har samma ursprung och betydelse som André.

Har funnits i Sverige sedan 1693


13 personer har namnet som efternamn.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards