Alla inlägg den 13 juli 2013

Av Kaela - 13 juli 2013 19:46

 

Bilden lånad från Adlibris





Boken är en självbiografi


Jeanette är adoptivbarn i en strängt kristet hem.


Barnet Jeanette blev nedslängd i trädgårdens kolkällare och utelåst långa kalla nätter av den - faktiskt -helt vansinniga mrs Winterson - Jeannnetes adoptivmor vars ilska över livet och domedagens ständiga uteblivande oupphörligen riktades mot det adopterade flickebarnet.



För mig som tror på en kärleksfull Gud var det rent gräsligt att möta mrs Wintersson.

Hon är fäör mig en avart av någon som tror på Gud.


Innan tonåringen Jeanette lämnar hemmet för att vara med flickvännen hinner hon genomleva många nätter utelåst på trappan och en tre dagar lång exorcism som ska driva ut den lesbiska demonen.


Mera berättar jag inte - läs gärna boken själv.

Det är ingen solskenshistoria men den ökar på vår förståelse för andra människor - hur de blivit som de har.


Här kan du köpa boken




Av Kaela - 13 juli 2013 11:00

Nu och då hänvisar jag till någon annans blogg.

Just idag tycker jag att du ska gå in och läsa i bloggen "En annan du" där Petra Krantz Lindgren beskriver ett verkligen tankeväckande samtal med sin sjuåring!

Av Kaela - 13 juli 2013 10:15


 





Dina ögon, stora, djupa
sken av kärlek, sann och fri
Lik en gloria ditt ljus var
Aldrig gick du nåt förbi
Du sa "Vänta här och titta
Kom, beundra här med mig!"
Varje svag ville du hjälpa
Alla lika var för dig

Något självklart blev fantastiskt
Något tråkigt blev till skratt
Det som fult vat blev till skönhet
Du spred glädje dag som natt
Du sa alltid "Visa! lär mig!"
Din förundran var total
Allt du hade, det var oskuld
Inga laster, inga kval

Du var lycklig och såg saker
som jag inte längre såg
Du var nyfiken och öppen
Allt du sett kom du ihåg
Älska, lära blott du ville
Folk, träd, djur gav lyckorus
Aldrig mer ni borde tiga
Ni, små varelser av ljus

Jag vill tacka dig för hjälpen
Med att minnas vem jag var
Att jag älskat hela världen
Liksom detta liv jag har
Något hände under åren
Kärlek, vidsynthet kom bort
Även glädjen och förundran
Visste då, att ljuvt är kort

Jag har stannat till vid blomman
Visste doften ej blev kvar
Jag har träffat ung och gammal
Svart och vit jag älskat har
Jag har stannat upp, beskådat
Jag har nynnat glädjesång
Från idag jag lovar märka
Vad jag ser på livets gång


Okänd poet

Av Kaela - 13 juli 2013 09:41

Alf Robertson visade ett engagemang för människor och ställde ofta upp gratis med framträdanden på sjukhus och ålderdomshem. Han skulle egentligen varit underhållare på Estonia den kväll sombåten förliste i september 1994, men kunde ej på grund av sjukdom och kontaktade då gode vännen Pierre Isacsson som gick in som ersättare. Robertsson såg Isacssons förolyckande som en av de svåraste händelser han konfronterats.

Alf föddes 1941 och doh 2008

Av Kaela - 13 juli 2013 08:28

    




Mitt skratt är mitt svärd och min glädje min sköld.  


 Martin Luther

Av Kaela - 13 juli 2013 08:10

Idag är det lördagen 13 juli och Joel och Judit har namnsdag!


Jag gratulerar!


  


19 297 män i vårt land har förnamnet Joel.
Av dessa har 13 835 namnet Joel som tilltalsnamn.

9 kvinnor bär också namnet - 4 av dem som tilltalsnamn.Joel är eOch 13 personer bär namnet Joel som efternamn.

Joel är ett hebreiskt namn, ursprungligen Jahuel som betyder Jahve är Gud

Har funnits i Sverige sedan 1534


Det finns 1 971 kvinnor i  Sverige som har förnamnet Judit

Av dessa har 1 002 namnet Judit som tilltalsnamn.

Judit är ett hebreiskt namn som betyder lovad, prisad.

Har funnits i Sverige sedan 1500

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards