Direktlänk till inlägg 16 juli 2013

Nej, livet är inte rättvist

Av Kaela - 16 juli 2013 17:15

 




Vaknade i dag med huvudet fullt av funderingar om  hur olika livet gestaltar sig för oss människor. 

Visst har alla människor tillgångar och brister i sina liv och alla möter både glädjeämnen och motgångar.

Ändå är det så att en del får så mycket mera motgångar än andra.

Mera sjukdom - mera uppförsbackar.

Det är inte rättvist!


Nej livet är inte rättvist - även om jag ofta tänker på Karin Boyes dikt och strofen...att det finns en rättvisa på botten av tingen...en rättvisa vi inte ser - i varje fall inte ännu.


Om det är en tröst för ett tigerhjärta - ja det vet jag inte - men för mig är det ändå ett slags tröst.

Jag tror också att det är flera än jag som konstaterat att många människor som mött mycket lidande har fått en nobless över sig som inte är alla givet.
Ett gruskorn som kommer in i en mussla och orsakar skavsår kan efter en tid bli till en pärla.

Kanske är det just det där gruskornet - som känns för varje steg man tar - som gjort den människan till en sällsynt pärla.

Någon som har extra mycket att ge till oss andra.

Någon som vet hur det är att ha det svårt - för den har själv varit - eller är - där.

Om det är rättvist har jag inte vishet nog att bedöma.

 Men kanske ska man istället för orättvist säga olika.


Vi får olika vägar att vandra genom livet på.


Det stora - oavsett våra olika vägar - är att vi alla kan bli Någon för någon eller några.

Någon som vet - som förstår - ibland kanske bara förstår att vi inte förstår - men vi är där.

Och visar att vi tänker vara det!


Och kanske kan vi alla försöka vara varandras "smultronställen"!

Någon att glädjas åt - att känna sig glad tillsammans med!






 
 
Eva Trillian

Eva Trillian

16 juli 2013 18:40

VI hakar nog upp oss på det där med rättvisa - vi är alla olika och våra liv tar olika vändningar. Rättvisan ligger kanske i att nåden finns för var och en - oavsett. Gratis för alla!
Hoppas sommaren ger dig sköna dagar att ta med in i nästa säsong :)

http://provtyckningar.blogspot.com

Kaela

16 juli 2013 21:57

ja jag tror vi alla har barnet och saftglasen kvar i oss - till viss del.
Du vet - när ungarna ställer glasen bredvid varandra så ingen ska få en mm mera saft eller läsk eller vad det nu är.
Vi fortsätter att förvänta oss rättvisa.
Och när det visar sig att det inte är så - blir många besvikna.

Ja - att nåden finns - precis så mycket som just jag - och precis så mycket som någon annan behöver - det är otroligt stort.

Jag önskar dig också mycket soliga minnen att ta med in i arbetshösten!

 
tolmia

tolmia

19 juli 2013 23:02

Visst är det så vi tänker ibland.
Jämför.
Och förstår inte varför vissa verkar få ett så mycket enklare liv än andra.
Tror inte det går att svara på det.
Men orättvist är det.
Och jag fattar inte
Kram

http://tolmias.blogg.se

Kaela

20 juli 2013 08:12

Nej vi förstår inte - och kan inte förklara!
Tanken snubblar.

Kramar om dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards