Alla inlägg den 25 juli 2013

Av Kaela - 25 juli 2013 13:20


 


Hade ett samtal häromdagen med en mycket ung kvinna som har haft oturen(det är vad jag tycker) att hitta en pojkvän som är oerhört svartsjuk.

Bland annat kräver han att få kolla hennes mobil

Hon tolkar det som man kanske gör när man är ung och oerfaren som ett uttryck för hur mycket han älskar henne och hur rädd han är för att mista henne.

För mig satte det igång tankar om vad svartsjuka är.

Varför man blir svartsjuk och så vidare....


Först vill jag slå fast:

Svartsjuka är inte kärlek.

Det är motsatsen till kärlek..

Det är rädsla.


Svartsjuka är just som den heter - svart ...svart så att den färgar av sig och leder till att man lätt ser allt i tillvaron i svart.

Det tragiska är att den som är mycket svartsjuk av rädsla för att förlora sin älskade, riskerar att göra precis det genom sitt destruktiva, kontrollerande beteende.

Om man kan vara öppen med sina känslor om man är svartsjuk tror jag att man kan övervinna den där riktigt svarta svartsjukan.
Då kan man också möta förståelse från den andra parten.

Både i det samtalet och i den fortsatta relationen.

Visserligen är svartsjuka äen känsla som kan vara svår att göra sig av med när man väl har drabbats av den.

Det är inte lätt att helt plötsligt sluta känna något, bara för att ens partner säger att man inte borde vara svartsjuk. Känslan finns kvar ändå.


Ivern att bli älskad slår lätt fel om vi inte fått den ”grundläggande självkänslan mors och fars kärlek och ömhet skulle ge oss som barn.

Får vi inte detta då, under våra första levnadsår, förföljs vi lätt av mindervärdeskänslor resten av livet, en känsla, en rädsla, som föder ägandebegäret som falskt ”tryggar” det vi älskar….


Det är mänskligt att vara lite svartsjuk i sin iver att bli sedd, älskad…men överdriften är sjuklig och farlig!

Det är viktigt att slå fast!


Om du själv vet att du ör svartsjuk till överdrift - gå gärna in på den här sidan

Av Kaela - 25 juli 2013 09:41

 
 
 
En taxichaufförs berättelse:
Jag kom till den givna adressen och tutade. Efter att ha väntat ett par minuter tutade jag igen. Eftersom detta skulle bli min sista resa i mitt skift tänkte jag bara köra iväg, men i stället parkerade jag bilen... och gick fram till dörren och knackade.

"Bara en minut", svarade en skröplig, äldre röst. Jag kunde höra något som drogs över golvet.

Efter en lång paus, öppnades dörren. En liten kvinna i 90 års åldern stod framför mig. Hon var klädd i en klänning och en pillerburkshatt med en slöja fäst på det, som någon ur en 1940-talsfilm.
Vid hennes sida stod en liten resväska i nylon. Lägenheten såg nästan ut som om ingen hade bott i den på många år. Alla möbler var täckt med lakan. Det fanns inga klockor på väggarna, inget krimskrams heller. I hörnet stod en kartong fylld med foton och glas.

"Skulle du kunna bära min väska ut till bilen? frågade hon. Jag tog resväskan ut till bilen och återvände sedan för att hjälpa kvinnan. Hon tog min arm och vi gick långsamt mot trottoarkanten.

Hon tackade mig för min vänlighet. "Det är inget", sa jag till henne. "Jag försöker bara behandla mina passagerare som jag skulle vilja att min mamma blev behandlad"

"Åh, du är en så snäll pojke?!”, sade hon. När vi kom in i taxin, gav hon mig en adress och frågade sedan: "Kan du köra genom stan?” "Det är inte den kortaste vägen, svarade jag snabbt.
"Åh, jag vet”, sa hon. "Jag har ingen brådska. Jag är på väg till ett sjukhem.” Jag tittade i backspegeln. Hennes ögon var blanka. "Jag har inte någon familj kvar," fortsatte hon med mjuk röst. "Doktorn säger att jag inte har långt kvar nu." Jag sträckte mej försiktigt fram och stängde av mätaren.
"Vilken rutt skulle du vilja att jag tar?" frågade jag.

Under de närmaste två timmarna körde vi genom staden. Vi körde genom området där hon och hennes man hade bott när de var nygifta. Vi åkte förbi ett möbellager som en gång varit en balsal där hon hade gått och dansat som ung flicka. Ibland bad hon mig att sakta in framför en viss byggnad eller ett hörn, och hon kunde då titta ut i mörkret, utan att säga någonting. När solen reste sig ur horisonten, sade hon plötsligt: "Jag är trött. Låt oss åka nu".

Vi körde under tystnad till den adress hon hade gett mig. Det var en låg byggnad med en uppfart som passerade under en trädportal. Två sjukvårdare kom genast ut till taxin. De måste ha väntat på henne. Jag öppnade bagageluckan och bar hennes lilla resväska till dörren. Kvinnan satt då redan i en rullstol.

"Hur mycket blir jag skyldig?", frågade hon och tog fram sin handväska.
"Ingenting", sa jag
"Du måste ha din lön”, svarade hon.
"Det finns andra passagerare", svarade jag.

Nästan utan att tänka, böjde jag mij fram och gav henne en kram. Hon höll fast mig hårt.
"Du gav en gammal kvinna en liten stund av glädje”, sa hon. "Tack!" Jag kramade hennes hand och gick sedan ut i det kommande morgonljuset. Bakom mig stängdes en dörr. Det var ljudet av ett avslutat liv.

Jag tog inte upp några passagerare detta nya skift. Jag körde planlöst runt med mina tankar. För resten av den dagen, tänkte jag: “Vad hade hänt om det kommit en trött irriterad förare som bara velat avsluta sitt skift?” Tänk om jag hade vägrat att ta körningen, eller bara hade tutat en gång och sedan kört iväg? Jag tror inte att jag någonsin har gjort något viktigare under hela mitt liv!!”


Lånat här

Av Kaela - 25 juli 2013 09:15

 


Vänlighet betyder inte att man accepterar allt det andra gör.

Daila Lama

Av Kaela - 25 juli 2013 09:06

Idag är det torsdagen 25 juli och Jakob har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


13 866 män i vårt land har förnamnet Jakob.

Av dessa har 9 734 namnet Jakob som tilltalsnamn.

23 kvinnor bär också namnet, men endast 1 använder det som tilltalsnamn.

Dessutom bär 162 personer namnet som efternamn.

Jakob är ett hebreiskt namn som möjligen betyder må han skydda eller i en annan tolkning, han som håller i hälen.

Första gången man ser namnet i Sverige är på en Runskrift, målad på vägg i Vänge kyrka på Gotland: "Bedjen för Jakobs själ i Nickarve. Han dog fem dagar före Sankt Lars dag". Jakob dog den 5 augusti 1553.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards