Alla inlägg den 31 juli 2013

Av Kaela - 31 juli 2013 11:15

 

 



Idag finns det ett honnörsord framför alla andra skulle jag vilja påstå - ordet är "aktiv"

Man ska vara aktiv, pigg och alert.

Det betyder faktiskt att man oavbrutet lever ett "bråttom-liv"


Kanske har vi haft bråttom genom hela semestern.

För att hinna uppleva - se och vara med!

 


 Jag vet inte hur din sommar varit men förhoppningsvis har den inneburit något av vila och återhämtning.


 

Visst har du en del gyllene minnen från sommaren som obönhörligt ligger bakom oss.

Jag tror att dessa minnen framför allt får sin glans av långsamheten-stillheten.

Att vi lagt stressen på hyllan.

Om vi nu gjort det!


Nu väntar arbetet på många av oss - och de stilla stunderna blir svårare att fånga.


Men vi måste - om vi ska må bra ha  - stunder som är ett enda NU!

Där vi bara finns en stund!

 

Vi alla har kunskap och visdom inom oss, men för många har det slocknat eller glömts bort , sprungits ifrån i stressen att hinna så mycket som möjligt.

Vi alla har ett inre ljus som väntar på att bli väckt - men det kräver närvarostunder!


Jag önskar oss alla sådana stunder - även nu när vi snart går in i arbetet igen!


Det är i närvaro, - under av inre stillhet och reflektion - som vi får insikter, klarhet, kunskap   och visdom.


Om vi inte ger oss själva dessa stunder är det lätt att vi missar vår egen klokhet, våra insikter, vår kunskap och visdom, som vi själva och de omkring oss så väl behöver!

Av Kaela - 31 juli 2013 09:20

Idag är det den 31 juli.

Den uppmärksamme har sett att under juli har varje dag Dagens dikt funnits att läsa i min blogg.

Dagens dikt kommer inte att fortsätta imorgon - när det blir augusti.


Likaså kommer jag inte heller att ha Dagens kloka ord längre.

Jag har haft det så länge att det börjar bli svårt att se om det är ett ord jag skrivit in i bloggen tidigare.


Ni kommer att få läsa både dikter och kloka ord i bloggen även i fortsättningen - men inte med den regelbundenheten!

Av Kaela - 31 juli 2013 09:13

 



Ljusblåa virvelvindar

 svävar ovanför ängen

 vi är blommorna

 vaggar oss in i en skymningssömn

 för att nästa morgon vakna

 tillsammans med gryningen

 solen går upp och ger liv

 värme och kärlek

 ljusblåa virvelvindar

 leker i elden, leker i mitt hår

 genom min själ, jordens år

 jag vandrar och jag ser stupet

 framför mig

 men jag har lärt mig att inget är omöjligt

 och jag litar på dig

 Gud som alltid bär oss

 fyller vårt hjärta med en virvelvind

 för att fylla hela världen

 när han rör vid någons kind

 

Karin Lumio

Av Kaela - 31 juli 2013 08:54

 



Ett föredöme är bättre än tusen argument.


William Gladstone

Av Kaela - 31 juli 2013 08:33

Idag är det onsdagen 31 juli och Helena och Elin har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


Det finns 82 496 kvinnor i Sverige som har förnamnet Helena.

Av dessa har 27 402 namnet Helena som tilltalsnamn.

Även 7 män bär namnet - men ingen av dem använder det som tilltalsnamn.

Som efternamn bärs namnet av 3 personer.

Helena är ett grekiskt namn som är bildat av ordet eléne som betyder fackla.

Har funnits i Sverige sedan 1100-talet.

En svensk drottning har burit namnet - drottning Helena på 1000-talet, gift med Inge den yngre.

Hon ligger begravd i Vreta klosterkyrka.

I den grekiska mytologin berättas om Helena som var dotter till Zeus och Leda och gift med kung Menelaos av Sparta.


59 547 kvinnor i vårt land har förnamnet Elin.

Av dessa har 36 590 namnet Elin som tilltalsnamn.

Även 23 män bär namnet - 7 av dem som tilltalsnamn.

37 personer bär namnet som efternamn..

Elin är en svensk form av det grekiska namnet Helena som betyder fackla.

Första gången man ser namnet i Sverige är på en runinskrift från tidig medeltid på gravsten vid Löts kyrka på Öland: Här ligger Elin Sjättes dotter.

 Enligt legenden blev Elin tidigt änkaI sitt äktenskap hade hon många barn.

Efter makens död levde hon ett fromt liv på sin gård i Våmb och skänkte rikliga gåvor till kyrkan i Skövde. 

Hon hade en dotter som blev utsatt förhustrumisshandel av sin make.

Detta hade till följd att mannen, Elins måg, dräptes av sitt eget folk.

Mannens fränder skyllde det inträffade på Elin och tog därför blodshämnd

Elin dräptes av mågens fränder när hon var på väg till en kyrkoinvigning i Götene.

Snart började det ske under vid hennes grav.

Påven Alexander III -  pådriven av Sveriges förste ärkebiskop - Stefan av Alvastra ha helgonförklarat  henne omkring 1164.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards