Alla inlägg den 18 augusti 2013

Av Kaela - 18 augusti 2013 22:43

Önskar en riktigt God Natt med vackra drömmar....     Och till dig trötta nattsuddare har jag ställt en kopp kaffe!


Varsågod!


 

Av Kaela - 18 augusti 2013 14:46

 




Kände ett starkt  behov av att landa efter intensiva dagar

Gick ner till sjön,  ser vinden tar i, hör hur vattnet kluckar mot stenarna

Samlar bilder på min näthinna.

Naturens storhet och min litenhet.


Sätter mig ner på en sten och ser en liten myra som kryper med ett strå över min fot.

Vilket berg den måste vara för myran.

Men hon stretar på - och kommer över.


Strået är mycket större än myran och jag försöker föreställa mig vad slags börda jag skulle bära om den skulle vara i proportion för mig vad strået är för myran.

Och inser att jag nog ligger i lä för den envetna lilla myrans energi.


Kan det vara så att myran aldrig har funderat över detta?


Är det inte så med oss människor att när något känns svårt och tufft sätter vi oss ner och bygger riktigt riktigt stora tankeberg som står i vägen för oss.

Myran har aldrig gjort det...

Hon tar bara strået och går...


Medan jag betraktar henne vandrar tankarna...

Kan det vara så att om jag tror att jag kan - så kan jag...?


Är det våra egna åsikter om oss  som formar vår självkänsla - och som också bygger upp hindren?


Inte kan jag....


Jag ska försöka tillämpa myrans undervisning lite mer.


Ta i och gå - inte fundera över om jag kan eller orkar....


Kan inte låta bli att skratta åt mig själva, mina personliga problem, mina tillkortakommanden...  och jag tror detta faktiskt kan vara en bra start till förändring.  






Av Kaela - 18 augusti 2013 08:17

 



Det är en annan luft ute när vi går ut på morgonen än det var alldeles nyss.

Insikten om att sommaren sjunger på sista versen och att hösten närmar sig med stormsteg kan få oss att deppa ihop.


Som vi längtade till sommaren och som vi har njutit av den!

Och så är den redan på väg bort ifrån oss!


Sommarblommorna börjar se lite trötta ut.

De har prunkat och glatt oss genom varma sommarveckor.

Men nu behöver de vila.


Precis som vi.


Inte  skulle det vara lätt och kanske inte ens roligt att leva i en evig sommar.

Hösten erbjuder oss lite vila- lite andhämtning och tid för reflektion vid tända ljus.


Naturen förbereder sig för vila.
Vila för att med ny kraft, åter grönska och slå ut i full blom till våren igen.

Men hur är det med oss människor?
Ger vi oss tid för vila och återhämtning?

   
Jag tror de flesta av oss är överens om att stress är vår tids största folksjukdom!
Vi ska vara ständigt tillgängliga – gärna dygnet runt och hur vi än kämpar och försöker så gnager likväl det dåliga samvetet över allt vi inte hunnit med eller ”borde” gjort.

Känslan av otillräcklighet finns med oss hela tiden.


Vi behöver också vila - precis som naturen.


Men för att vila behöver vi lära oss och träna på att sätta gränser.
Gränser som hjälper oss att göra val efter vad vi själva vill och tycker om och ger oss möjlighet att vara fullt närvarande i det som är vårt nu.


Vilan är det som fullbordar det arbete vi lagt ner.

I vilan finns reflektionen, tillbakablickarna och eftertanken.

Något som vi i vår tid behöver mer än någonsin!

Det är nog både med sorg och lite vemod som vi tar farväl av sommarens ljusa kvällar, syrsornas spelande och den ljumma sommarvärmen.


Låt vemordet finnas kvar - men glöm sorgen.

Låt oss följa med naturen in i hösten med öppna sinnen.


Dagarna bäddas snabbare och snabbare in av ett rogivande mörker och ger oss tid för att stanna till!

Ta den tiden!


Hösten är en fin tid.

Ta tillvara den.

En tid att se tillbaka och minnas det som varit men också att unna sig vila i väntan på det nya som ska komma.

Kanske vi kan lära oss av naturen att var tid, var stund - var tid -  har sin rikedom? 




Av Kaela - 18 augusti 2013 06:15

Idag är det söndagen 18 augusti och Ellen och Lena har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


Det finns 24 221 kvinnor  i Sverige som har förnamnet Ellen.

Av dessa har 13 374 namnet Ellen som tilltalsnamn

3 män bär också namnet. 1 av dem som tilltalsnamn.

1 person bär namnet som efternamn.

Ellen är en  dansk och engelsk kortform av det grekiska namnet Helena som betyder fackla.

Har funnits i Sverige sedan 1824

Historisk person som burit namnet: Ellen Key, 1849-1926, författare och samhällsdebattör


83 026 kvinnor  i vårt land har förnamnet Lena.

Av dessa har 57 195 namnet Lena som tilltalsnamn.

1 man bär namnet och använder det också som tilltalsnamn.

16 personer heter Lena i efternamn.

Lena är en kortform av Helena och Magdalena.

Båda namnen är grekiska, Helena, ursprungligen Elena betyder fackla och Magdalena betyder kvinna från Magdala.

Magdala är en by vid Genetsarets sjö.

Har funnits i Sverige sedan 1481.

Några kända personer som bär eller har burit namnet: Lena Horn, född 1917, amerikansk jazzsångerska och skådespelerska. Lena Larsson,1920-2002, inredningsarkitekt och debattör. Lena Andersson, född 1939, konstnär och barnboksförfattare. Lena Endré, född 1955, skådespelerska.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards