Alla inlägg den 23 september 2013

Av Kaela - 23 september 2013 09:15

Här berättar några av våra underbara frivilliga om sina uppdrag!


Jag är så glad för att jag har det arbete jag har och får arbeta med dessa underbara människor.

Kanske tänker sig de flesta av er en frivillig som en pensionär som har en massa tid över.

Då är det extra roligt att  berätta att de flesta av våra frivilliga är mellan 45-65 år och har familj.

Men de yngre är på stark frammarsch!

Av Kaela - 23 september 2013 08:15


 



Det finns något du kan göra med en gång som omedelbart fär dig att må bättre.-som också får andra i din omgivning att må bättre.

Något som får dig att hantera svårigheter bättre....

något som frisätter kemikalier (endorfiner) i din kropp och som får dig att känna dig lättare till sinnes...

något som får andra människor att tycka om dig mer - och trivas bättre i ditt sällskap...

Det är ingen bok du ska läsa eller band du ska lyssna på.

Det är inget nytt du behöver lära dig, men det är ändå något som många människor har glömt bort.
Det kostar ingenting...men har ändå ett stort värde.


Ställ dig vid spegeln och le mot dig själv innan du tar steget in i din nya dag!


 

Av Kaela - 23 september 2013 07:50

Norrköpings Tidningar skriver idag att det 91-åriga paret(som jag skrev om här) inte ska tvingas att skiljas åt när hustrun behöver bo på äldreboende.

Kommunikatsionsmiss är förklaringen.


Läs i Norrköpings Tidningar

Av Kaela - 23 september 2013 06:00

    



När jag tog en "tumvers" i min bok med tänkvärda ord idag och fick upp detta:

"Kunskap är stolt över att han lärt sig så mycket.
Visdom är ödmjuk
inför det faktum att han inte vet mer.”
William Cowper"

så vandrade min tanke vidare kring detta med ödmjukhet.

Ödmjukhet är ett av mina favoritord!


Man säger oftast om tystlåtna, undfallande, konflikträdda och blyga människor att de är ödmjuka.

Hmm...jag håller inte riktigt med.


Ödmjukhet är att se på sig själv med ärliga och sanna ögon.


En ödmjuk person har en balanserad självuppfattning och är medveten om sina begränsningar.
Men också om sina tillgångar.

Men skyltar inte med dem


För mig är det just att ha ett mjukt och respektfullt sätt, att vara mjuk i sin framtoning i mötet med andra människor som är att vara ödmjuk. 

Och kanske extra viktigt är när man kan vara ödmjuk även när andra människor har en dålig dag, gör påhopp och utfall utan rimlig förklaring.

Jag är kvar i min mildhet och låter mig inte påverkas av att andra mår dåligt och måste hävda sig, jag svarar mjukt och lugnt ändå - klarar man det - ja då är man verkligen ödmjuk.


Jag skulle vilja säga att ödmjukhet är en egenskap - men ändå något man måste träna på.

Det är illa svårt att vara ödmjuk är när man inte är balanserad med sig själv, när livet är jobbigt och motgångarna hopar sig.


Ändå tror jag att det ofta är genom att gå igenom svårigheter man kommer att få ödmjukhet som håller.

Av Kaela - 23 september 2013 04:45

Idag är det måndagen 23 september och Tekla och Tea har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


994 kvinnor i vårt land har förnamnet Tekla.
Av dessa har 322 namnet Tekla som tilltalsnamn.

Tekla är också efternamn till 4 personer.

Tekla är ett grekiskt namn, egentligen Theokleia som är sammansatt av ord som betyder gud och rykte.

Har funnits i Sverige sedan 1725.

Den enda person jag vet som burit namnet - var min biologiska mormor som jag aldrig träffat.

Hon dog ung i bröstcancer.

(Jag hade en mormor som var helt underbar - morfars andra hustru)



I Sverige finns det 1 654 kvinnor som har förnamnet Tea.

Av dessa har 1 223 namnet Tea som tilltalsnamn.

Det finns 1 man som har förnamnet Tea - men han bär det inte som tilltalsnamn.

1 person bär namnet som efternamn.

Tea är en kortform av de grekiska namnen Dorotea, Teodora och Teresia.

Har funnits i vårt land sedan 1843.


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards