Direktlänk till inlägg 28 september 2013

Stoppa åldersdiskrimineringen skriver Ulf Nilsson - Jag håller med!

Av Kaela - 28 september 2013 16:30


 



I en krönika i Expressen skriver journalisten Ulf Nilsson om att bli gammal i Sverige.

Erfarenheterna har han fått dels genom många brev under åren - men han börjar också skönja ålderdomens land för egen del - 77 år gammal.

Han säger bland annat: " Jag har kommit till slutsatsen att Sverige är gamla människors Sydafrika: man föraktar och skuffar undan oss. Vi har i Sverige - helt klart - diskriminering, åldersdiskriminering."

De orden kan jag styrka under med tiodubbla tjocka streck efter mina dagliga kontakter med gamla människor i mitt arbete.

En gammal dam, 82 år, har inte kunnat komma ut på sin balkong under hela denna fina sommar på grund av att dörröppningen till balkongen är 4 cm för smal för hennes rullstol.

Men - har vi inte bostadsanpassning i Sverige utbrister kanske du käre läsare.

Jo det har vi, för människor under 65.

Som den gamla damen själv sa till mig när jag undrade om hon inte begärt att man skulle bredda dörren...Jo, det har jag...men de bara förhalar och förhalar. De väntar förstås att jag ska trilla av pinn snart.


Får du en stroke när du är 64 år får du personlig assitent om du inte klarar dig på egen hand.

Om du får stroken 12 månader senare får du flytta in på äldreboende, eller "särskilt boende" som vi ska säga idag.

Den som får en assistent vid 64 års ålder får behålla denna även efter 65 årsdagen men däremot inte utöka tiden för assistansen. Vilket man alltså får göra om man är yngre.

Nog har du rätt Ulf Nilsson. Jag ser bevisen på åldersdiskriminering hela tiden.


För att inte tala om gamla som får kämpa( ofta förgäves) för att få bo tillsammans på det särskilda boendet,

Man har ju inte räknat med att det skulle behövas och därför inte planerat för detta när man byggt.

Det är ju bara den som inte klarar sig själv som ska få bo på äldreboende.

Trots att det faktiskt är så att man får betala för både mat och bostad där också.

 Dessutom - något annat tråkigt som drabbar den som drar emot 80-årsdagen - du är lite trött en dag och glömmer något - genast kommer frågan... inte till dig...men viskande till någon i din omgivning: "Är hon/han lite dement kanske?

Vem skulle komma på den tanken om det handlade om en femtioåring?


Eller när man talar om 86-åringen som fortfarande tar cykeln för sina ärenden: "Oj så duktig han/hon är!"

Som om man talade om en treåring!


Nej stoppa åldersdiskrimineringen!

Det är många som börjar bli vad vi kallar gamla.

Alla borde gå tillsammans och kräva samma rättigheter på alla områden, även hur man blir bemött, som yngre personer får.


Du kan läsa Ulfs krönika här




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards