Direktlänk till inlägg 6 oktober 2013

Har föräldrar idag abdikerat från föräldrarollen och ansvaret för fostran?

Av Kaela - 6 oktober 2013 17:10

I Helsingborgs Dagblad läser jag en artikel av Ola Olofsson.

Inte en dag för tidigt att någon ryter till.

Om föräldra-ansvaret!

Det klankas hej vilt på skolor i vårt land - men föräldrarna - har de inget ansvar?


Läs artikeln här och berätta sedan gärna vad du tycker 

 
 
Anki

Anki

6 oktober 2013 18:47

Nu har den mannen klätt i ord vad jag tänkt i många år.Det måste börja i hemmet.Även hur man uppför sig i skolan ska komma från föräldraskapet.Det är ju inte skolan som ska uppfostra våra ungdomar.Skolan ska utbilda PUNKT

http://mixtillmax.blogspot.com

Kaela

6 oktober 2013 18:50

Härligt Anki!
Att du tog mig på orden och skrev det du tänkte.
Ja, detta är viktigt om vi inte ska få en förlorad generation!

Allt gott till dig!

 
Tolmia

Tolmia

7 oktober 2013 00:26

Nej jag gillade inte det han skrev.
Att skylla på föräldrarna lägger bara ännu mer sten på bördan för föräldrar med barn med särskilda behov.
Barn som uppfostras mer än alla andra barn tillsammans både hemma och i skolan.
Men inte har förmågan att föra med sig, det han eller hon antas ha lärt sig, mellan två så olika miljöer.
Skolan måste ta sitt ansvar när barnet är i skolan.
Alla kan inte släppa sina jobb och ringas in till skolan var och varannan dag för att reda upp det lärarna inte klarar av.
Eller mötas varje eftermiddag av fröken som säger "idag har han" osv...
Ja det var lite färgat av mina och många andras vardag.
Och vad vet väl en främmande vuxen om varför ett barn käftar emot?
Har han all information?
Så han kan döma barnets föräldrar som inte ens är där?
Jag går igång lite på såna där besserwisser.
Föresten tror jag barn inte var så snälla mot varandra på skolgårdarna förr i tiden heller.
Skillnaden är väl att det är mer verbalt nu medan det var mer blåtiror och näsblod förr.
Ja det var mitt svar på frågan.
Kram från Tolmia.
P.s Jag har öppnat min blogg igen :)

http://Tolmias.blogg.se

Kaela

7 oktober 2013 05:48

Jag tror inte att han avsåg att vara besserwisser,.
Han såg bara den arbetssituation som våra lärare och övrig skolpersonal har varje dag - och insåg att vi kanske behöver påpeka att föräldrarna är de som ska fostra barnen tillsammans med skolan.
Jag har fullt av lärare i familj och vänkrets och vet hur tuff situationen är idag!
Det finns barn vars föräldrar gör allt - våra barn med diagnoser till exempel och jag uppfattade inte att det var dem han avsåg.
Han avsåg helt enkelt varje barns behov av att få lära sig respektera alla människor redan i hemmet .
Allt gott till dig med en kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards