Direktlänk till inlägg 19 oktober 2013

Är slöjbärandet ett uttryck för frihet eller för förtryck?

Av Kaela - 19 oktober 2013 12:46

 


Kanske har vi idag mer eller mindre accepterat att en del kvinnor går omkring med slöja.

Det är nicab eller burka som vi har svårt för - där man bara ser ögonen.


Jag ska till att börja med glatt medge att det funnits stunder då jag avundats slöjbärarna.

"Bad-hair"- day ni vet.

När det inte hjälper vad man gör med håret- det behöver klippas och få lite snäll proffsbehandling - men frissan har inte tid vid de få tillfällen då jag kan komma.

Visst skulle det då kännas skönt att få gömma sin slitna frisyr under en slöja - en hijab.


Visst är det väl så att slöjan är ett uttryck för en tro, en religion - och anser vi - ett kvinnoförtryck?

Eller?

Jag har pratat med en hel del muslimska kvinnor som säger att slöjan är deras eget val.

Jag tvekar emellan om jag ska tro dem - eller om jag ska tänka ...ja ja- ett val under galgen.

Det fria valet är ju nästan alltid en chimär.

Vi har vissa saker att ta hänsyn till när vi gör våra val.

Likadant kan jag tänka mig att det är för kvinnorna som väljer slöja.

Skulle deras man, familj, släkt eller vänner uppskatta och tycka mindre om dem om de kastade slöjan?

Jag kan absolut inte veta - och jag är inte helt säker på om de kvinnor som säger att de valt slöjan av friv vilja vet det verkligen är så.

För vad vet vi om det som styr våra val.

Men oavsett mitt eventuella tvivel om friheten i valet - vill jag alltid möta dessa kvinnor som jag möter andra kvinnor.

Med systerlig omtanke och respekt!


Jag kan inte heller låta bli att låta tankarna vandra bakåt i vårt eget land - när det var mer eller mindre obligatoriskt för kvinnor att bära den svarta kyrksjalen.

Eller den lilla hatten i vissa frikyrkoförsamlingar.

Själv har jag inte upplevt detta och vet därför inte om de kvinnor som bar kyrksjal eller "möteshatt" (för som jag förstått det var det bara då den skulle sitta på huvudet) hade gjort ett fritt val eller inte.


Inte var detta så väldigt länge sedan.

Bara tiden kommer att visa om våra muslimska vänner kommer att kasta sjalen - och säga att den är ett uttryck för en ofrihet.

Eller om de kommer att fortsätta bära den!

Men vi - du och jag idag - vi ska bara acceptera deras val (oavsett det är ett fritt val eller inte) och möta dem med full respekt!










 
 
Ingen bild

Sanna

19 oktober 2013 15:24

Eftersom jag levt i/bredvid den kulturen (i ett kvarts sekel) så vet jag att det finns kvinnor som väljer sjalen av FRI vilja men de flesta väljer den därför att det förväntas av dem - få mer respekt, ses som lite bättre och kyskare framför allt, än andra kvinnor, är några exempel. Enligt koranen finns en kod om att kvinnan ska dölja sig över huvudet och då också ögonbrynen, halsen och sedan från handknölarna till fotknölarna. Men det finns också en kod för männen som det sällan pratas om men som vissa män följer (även här) och där kan man se att det mer är av fri vilja eftersom de flesta muslimska män inte följer den: knäppt till halsen och skyddat från knäna till armbågarna.
Men hur är det är det bland svenka kvinnor/tjejer (vilka de flesta inte har någon speciell tro att prata om alls) hur mycket av fri vilja har de valt sina kläder som ofta ska vara så "sexiga" som möjligt?
Något mellanting kanske är att föredra? Speciellt som de flesta av dem som väljer slöjan inte gör det för att de är speciellt troende heller - mer än av krav/tradition.
Hoppas du har en fin helg
kram

Kaela

19 oktober 2013 20:47

Ja visst finns det en klädkod hos oss också.
Och man kan väl diskutera om den är bättre.
Kanske är det främst de riktigt unga tjejerna som "faller offer" för vår klädkod.
Vi som hunnit en bit i livet vågar nog bryta den och se lite anständigare ut!
Härligt glad blir jag när du läser och kommenterar!
Ha en skön helg.
Jag försöker ha det - mellan tvätt och städning - och inte att förglömma - lökplantering inför som jag hoppas - ett hav av tulpaner - även om det är i krukor.
I landen äter rådjuren upp lökarna.

Kramar om!

 
Spanaren

Spanaren

20 oktober 2013 10:28

Så vacker bild ... tack!
Där sa du något sant och inte är det länge sedan heller. Vad vi glömmer fort. Det skulle till och med vara hatt med sorgflor plus svart sorgband vid begravning. Vi sörjer inte med kläderna!!!!!
Respektera var ordet men jag tycker du för fram dina vettiga tankar om ett öppnare samhälle för alla och tack för det/kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

Kaela

20 oktober 2013 13:02

Nej, det är egentligen inte länge sedan - och som Sanna skrev i sin kommentar har vi ju klädkoder här också....idag.
Ja vi ska ha så högt i tak att alla våra olikheter får plats!
Kram!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards