Direktlänk till inlägg 20 oktober 2013

Finns tiden - går den - eller kommer den?

Av Kaela - 20 oktober 2013 08:35

 




Säkert har du varit med om tillfällen när tiden upplevts som plågsamt långsam? Och andra gånger har samma antal timmar eller minuter bara rusat iväg alldeles för fort.

Tiden är väl en sak vi kan grubbla över.

Går den sakta eller går den fort?


Och hur länge sedan var det som det eller det hände?

Vissa saker känns mycket närmare än andra - trots att det kanske gått mycket längre sedan det hände - räknat i dagar och år.

Det finns - bland vissa vetenskapsmän en uppfattning att tiden enbart är ett abstrakt begrepp som vi använder oss av för att skapa en modell av omvärlden.

Är det kanske så?


Ibland upplever vi tiden som något som vi rör oss fram igenom, och ibland  som att vi står stilla men att tiden kommer som en ström, ungefär som en sten som ligger still i en flod med forsande vatten.

Är tid absolut eller bara relativ?

Är tiden  statisk  - eller "går" tiden i någon verklig mening?

Är föreställningar om dåtid, nutid och framtid helt och hållet subjektiva- olika för dig och mig -  enbart beskrivningar utifrån våra sinnen och upplevelser.

 Och ju mera tid man har  desto svårare tycks det vara att få tiden att räcka till.


Man brukar ju skämtsamt säga ibland: "Om du vill ha något utfört - fråga den som har fullt upp?"


Inte lär varken du eller jag bli klokare av dessa mina funderingar....men spännande är det och kittlar tanken gör det.


Avslutar söndagens morgontankar om tid men ett par kloka ord och med dem önskar jag dig en skön söndag!


"Det finns människor som tror att de kan stoppa tidens flykt genom att jaga sekunder."
Okänd tänkare


"Det är så typiskt att det finns tidtagare men inga tidsgivare."

Hellmut Walters




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards