Direktlänk till inlägg 23 oktober 2013

Det finns nyheter....och så finns det nyheter

Av Kaela - 23 oktober 2013 13:38

 



Vad är det som gör en nyhet till en nyhet?

Är det olika för olika människor eller berörs vi av samma saker?

I sin bok "Tio gyllene regler" skriver Erik att Håkan Hvifelts att studier visar på att nyhetsvärdet ökar när händelsen berör ämnen som politik och ekonomi, samt olyckor och brott.

Det låter inget vidare tycker jag.


 Det finns nyheter ....och så finns det nyheter.

Säkert skulle inte journalisthögskolan och liknande instutioner hålla med mig - men jag anser att det finns nyheter som borde lyftas fram på ett helt annat sätt än vad som sker idag.


Goda nyheter.

Nyheter om människor som har en svår situation men ändå orkar vara glada.

Nyheter om ett cancersjukt barn som friskförklaras.-

Och förstås - nyheter om människor som ger tid och krafter för att göra skillnad i e3n eller flera andra människors liv.

Det är nyheter som berör oss - och som bygger upp oss.

Jag tror till och med att de lockar fram våra bästa sidor.


Patricia Tudor Sandahl berättar i en artikel i Norrländska Socialdemokraten om en sån där underbar vardagshändelse som gör oss glada och rörda:

Om busschauffören som lät henne åka med gratis då hon glömt både plånbok och mobil.

För - säger han...vi ska ju bygga upp det goda samhället!
Wow - vilken busschaufför.Detta borde bli en riktigt stor nyhet!

Kanske kan det också hjälpa oss att se vad vi kan göra för att underlätta vardagen för någon annan.


Sådana nyheter vill jag läsa ofta!


Blir vi uppbyggda av att läsa om mord, våldtäkt och krig....eller blir vi berörda av att läsa om vad olika politiker spår om vår ekonomiska framtid?

Jag tror inte det!

Jag tror det ger oss fruktan.

Och då knäpper och stänger vi allt hårdare om oss själva.

En rädd människa är sällan en generös person!


Snälla alla journalister - ge oss goda nyheter!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards