Direktlänk till inlägg 31 oktober 2013

När vi visar medkänsla och omsorg om andra mår vi själva bättre

Av Kaela - 31 oktober 2013 07:00

 



Ni som läst min blogg ett tag vet att jag ibland får ord i huvudet som sätter igång en tankegång.


För ett par dagar sedan var det orden godhet och medkänsla.

Så viktigt att vi har dessa två egenskaper.

Oavsett hur vår livsstil ändras, hur kulturen förändras, hur vetenskap och teknologi gör framsteg och hur fantastisk datorn än blir, så behöver vi fortfarande kärleksfull godhet och medkänsla.

Frånsett de fysiska behoven av värme och föda tror jag att detta är vad vi alla behöver mest.

Att få möta goda människor som vill oss väl.

Och att få känna någons medkänsla när livet är uppförsbacke.


För att vara kapabla att visa  godhet och medkänsla krävs mycket kunskap, mod, visdom och tålamod. 

Ibland tänker vi kanske att en viss ilska är nödvändig för att få saker och ting gjort och om man alltid är vänlig och visar medkänsla så är det tecken på svaghet.

Men jag tror att det är alldeles tvärtom.

Är vi goda och medkännande så blir vi starka.

Och inte bara vi själva - utan också de som möter oss.


Jag är absolut övertygad om att vi  blir lyckligare av att visa kärlek för andra.

Pröva medkänslans väg – och må bättre själv!


Vi har också ett ansvar skulle jag vilja säga _

Vårt sätt att behandla våra medmänniskor fortplantar sig. 

Den medkänsla du visar en annan människa ökar chansen att hon gör likadant mot andra, - samtisigt som motsatsen också fungerar - tyvärr - den egoism och aggressivitet du utsätter en medmänniska för riskerar hon att föra vidare.


När det gäller våra närmaste är nog detta ganska enkelt, -  men ska man gå den medvetna medkänslans väg gäller omsorgen också andra.

Arbetskamrater och vänner – men också de som spontant passerar vår väg och de som finns långt ifrån oss.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards