Direktlänk till inlägg 1 november 2013

Halloween - eller allhelgonafirande?

Av Kaela - 1 november 2013 18:01

 




Får man erkänna så här i hallowenyra att man faktiskt inte gillar hallowen och alla dödskallar och annat.

Eller kräver mångfalden att man tar allt till sitt hjärta.

Varje år blir jag påmind om vad min lilla mamma (som föddes den 2 november och dog den 3 november 86 år senare) sa:

"Jag tror att det är människans rädsla för döden som får folk att gilla skelettrassel och dödskallar, blod och vampyrer"

Hon hade rätt i mycket av det hon sa min mor.

Nog kan jag hålla med om att det ligger en viss logik i hennes tanke.

En dödskalle som ljuslykta eller skelett på tapeten skulle vi aldrig ha sett i våra hem för tjugo år sedan.

Dödssymbolen har ”förgulligats”.



Utskurna pumpor med ljus i på trappen har jag inget emot så länge de utskurna ansiktena ser snälla ut.

Men nog gillar jag ännu mera när någon lagt ett hjärta av granris på en älskads grav - och tänt en gravlykta.

Bilder och fester kring Halloween är något man kan värja sig mot.

Att klä ut sig till djävlar och häxor är väl ändå också något annat än den kultur som först skapade Halloween.

Tanken där var väl att skrämma det onda - inte att skrämmas med det onda.


Allhelgonafirandet som det ser ut för många, med ljuständning på gravar och minnesgudstjänster i

kyrkan har växt fram sedan 1920- talet.

Då började fenomenet med gravljuständning att förekomma, för att bli fullt etablerat i mitten av 50 – talet.

Det gillar jag - en dag att minnas.....

I stillhet. Och med tända ljus.


Men det är faktiskt också ett sätt att umgås med döden.


Kan det vara så enkelt att Allhelgonaljusen på gravarna och Halloween- spökena är två olika sätt - två olika kulturer med samma strävan.

Att lära sig hantera döden genom att konfronteras med den.



 
 
Eva Trillian

Eva Trillian

1 november 2013 20:25

Jag gillar inte Halloween - och inte skäms jag över det heller. Det är inte vår tradition - det är köpmännens. Vi har andra traditioner så här års. Finstämda. Värda att vara rädd om. Så jag håller på dem - om någon frågar ;)

http://provtyckningar.blogspot.se

Kaela

2 november 2013 09:11

Så rätt- det är köpmännen som har jobbat för att införa Halloween - och lyckats ganska bra.
Så det gäller att vi som inte vill ha den vågar opponera oss.
Ha en fin Allhelgonahelg!

 
TantGlad

TantGlad

2 november 2013 09:13

Halloween är nog bara bra för köpmännen. Nej detta blir en lugn och fridfull helg att tänka på de nära och kära.
Ha det så gott och kram på dig!

http://TantGlad.bloggo.nu

Kaela

2 november 2013 11:27

Ja, vilken tur TantGlad att vi fortfarande bestämmer själva hur vi firar!

Kramar om dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards