Direktlänk till inlägg 16 november 2013

Det krävs alltid mod om man ska gå mot strömmen......

Av Kaela - 16 november 2013 14:36

 

Bilden lånad här



Det krävs alltid mod om man ska gå mot strömmen, speciellt om det är i en grupp som betyder mycket för oss.

Det är på det sättet som mobbning kan uppstå.

Var och en för sig skulle vi inte komma på idén att mobba.

Men vi saknad modet att säga stopp när någon i den grupp där vi räknar vår tillhörighet gör det.


När det gäller mobbning är jag helt övertygad om att när vi är trygga i oss själva och har en stark självkänsla lyfter vi människor omkring oss istället för att sänka dem.


Jag mötte en sån där modig liten tjej här om dagen.

Första gången vi möttes hon och jag, kom hon tillsammans med sin mamma till mitt arbete.

Hon var tio år och hade flera småsyskon.

Under hela sitt liv hade hon sett sin far misshandla hennes mor.

Nu hade mamman brutit upp och kommit till vår ort för att få skydd.

Men hon ville hitta människor.


Hon fick ett nätverk - en "mormor", en "farfar"- ett yngre par och en "mamma-kompis"

Allt har gått bra för familjen.

Och 16-åringen (som hon hunnit bli idag) är en av mest populära tjejerna i klassen har jag förstått.


Det var med rörelse och glädje jag lyssnade på flickans berättelse om hur hon upptäckte att en kille i hennes klass mobbades.

Ställde sig framför honom och sa: Innan ni kan slå honom får ni slå ner mig.

Så blev hon förstås hans kompis.

Mobbningen har upphört till större delen - och skulle det hända något finns hon där för honom.

Vilket mod!

Hon har mött våldet redan tidigt och sett vad det ställer till med - och hon är inte beredd att tillåta våld någonstans där hon ser det!

En modig tjej utan tvekan!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards