Direktlänk till inlägg 30 november 2013

Varför föder vi så mycket färre barn idag - vad tror du?

Av Kaela - 30 november 2013 12:24

 




Jag blev en aning rädd när jag hörde att det idag föds  33 000 färre barn än för tio år sedan.

Vad beror det på?


Kan orsaken vara att ungefär 30 procent av LO-kvinnor mellan 25 och 29 år har någon form av tidsbegränsad anställning. Otrygga jobb som till exempel vikariat, projektanställning eller timanställning.

Bland kvinnliga tjänstemän i samma ålder är siffran 25 procent.


Har barn blivit en lyxvara?

Något för de priviligerade med höga inkomster?


Eller har vi blivit för egoistiska.

Vill "köpa karamellar till oss själva?


Nu tror jag inte detta bara är ett svenskt problem - men kanske ett I-landsproblem.

I utvecklingsländerna föder man ju fortfarande många barn.


Läste något riktigt sjukt häromdagen:

I USAs övre medelklass har en ny sorts vårdnadstvist uppstått.

Istället för att bägge vill ha vårdnaden om barnen slåss föräldrarna om att slippa vårdnaden om barnen.


Vad tror du och vad tycker du?

Vore kul att höra!





 
 
Åsa

Åsa

30 november 2013 15:42

Att fördomsfullt översätta barnlöshet med egoism, är otroligt dumt (framförallt okunnigt). Det kan finnas många bottnar och orsaker till varför det föds färre barn, men absolut inte det! När någon blir förälder, innebär det sen inte per automatik att de blir en bra förälder. En förälder kan vara vida mer egoistisk än den som är barnlös.

http://tillbakablicken.blogspot.se

Kaela

30 november 2013 15:50

Jag vill inte tänka att självvald barnlöshet är egoism.
Och hoppas att inte mitt inlägg låter så.
Det är mera en fråga.
På samma sätt som det är en fråga om det är så att vårt samhälle blivit så svårt att känna trygghet i (ekonomisk trygghet och annan trygghet) att vi väljer att inte ha barn.
Och visst är det sant att vissa inte borde ha blivit föräldrar.
Och att många som borde ha blivit det aldrig får det barn de längtar efter....
Det är många stora och svåra frågor förknippade med det här ämnet!

Önskar dig en skön och fridfull första advent!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards