Alla inlägg under november 2013

Av Kaela - 27 november 2013 14:16

Och så har Prins Philip blivit påkörd av en buss när han satt vid ett rödljus på Djurgården idag.

Men han uppges må bra - och det är ju alltid det väsentliga!


Dagens Nyheter

Av Kaela - 27 november 2013 13:44


 



Vem har inte förtvivlat vid badrumstädningen.

Som detta med att få badkaret riktigt rent och vitt.


Fick detta tipset av en vän och det är rena mirakelkuren


Börja med att ta bort fläckar med en ituskuren citron.

Om du först doppar den i salt eller varm ättika blir rengöringen ännu effektivare.

Om badkaret har gulnat kan du råda bot på det med grön såpa.

Låt såpan sitta kvar några timmar och skölj sedan bort den.

Vips, så är badkaret skinande vitt!


Har man fått mögel i skarvarna på kaklet i duschen eller badrummet så kan man spruta vitvinsvinäger med exempelvis en blomspruta så försvinner det lätt och kommer inte tillbaka på på länge.

Av Kaela - 27 november 2013 09:47

 




För dig som vill veta mera om vad vi gör på min arbetsplats Frivilligcentralen finns vi också på Facebook      

Där kan du följa arbetet och vilka evenemang som är på tapeten - och också själv kommentera!

Av Kaela - 27 november 2013 08:24

När vi läser i tidningen om hur någon mördat en annan människa tror jag att allas våra tankar går till brottsoffrets familj och vänner.

Men jag har allt oftare börjat fundera över hur mördarens familj mår.


Är det månne inte dubbelt så tungt att vara förövarens mamma eller pappa som att vara mordoffrets föräldrar?

Jag tror det.


Ingen finns som stöder den som är anhörig till en mördare.

Med att säga detta vill jag definitivt inte ett ögonblick förringa den fruktansvärda smärtan i att någon har släckt livet för den jag älskade.

Jag förstår att jag inte totalt kan förstå hur svårt det är eftersom jag aldrig variot där.

Bara delvis föreställa mig.


Lika lite kan jag förstås förstå hur det är att vara förövarens mamma, pappa, syster, bror.

Men jag tror det är dubbelt så tungt mot vad jag någonsin kan tänka.


Läs gärna artikeln om Susanne Lundell i Dagens Nyheter, vars son mördade sin sambo för tre år sedan.

Jag berörs oerhört starkt av hennes sorg och hennes tunga väg.

Och imponeras av att hon orkar fungera på ett arbete och dessutom starta en förening för anhöriga till gärningsmännen.


Gå gärna in och läs på Fateg


Någon som faktiskt tänkte på hur det kan vara att vara i Susannes kläder var Nils Ferlin i sin dikt "Löpsedel"


Se, här är det en som förskingrat,

och här är det en som dränkt sej

och här är det en som slingrat

sej undan lagen och hängt sej!


Och här är det senaste mordet:

mördarens kniv är funnen!

Den var lite rostig i bladet

och hittades nere i brunnen.


Och kniven är fotograferad

och mördaren och fiskalen.

Fiskalen är djupt chockerad

och mördaren troligtvis galen.


Och mördarens mor hon gråter

- Det kunde man nästan tänka!

en mördare är hennes ende son.

Och hon är änka.


Av Kaela - 27 november 2013 05:15

Idag är det onsdagen 27 november och Asta och Astrid har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


 39 007 personer i Sverige heter Astrid, varav 16 343 med det som tilltalsnamn.

Astrid är ett gammalt nordiskt kvinnonamn som är bildat från orden as, 'gud' och frid, 'skön', alltså 'gudaskön'. Den fornvästnordiska formen var Ásfríðr och namnet återfinns på runstenar, liksom den östnordiska formen Estrid.

En norsk variant av namnet är Astri.

Ett av de äldsta beläggen i Sverige för Astrid är en inskrift från 1000-talet på en runsten i Aspa, Södermanland: "Astrid lät göra detta minnesmärke efter Anund och Ragnvald, sina söner. Blevo dödade i Danmark, voro rika i Rauninge och raskast i Svitjod"

Historiska personer som burit namnet: Olof Skötkonungs dotter Astrid som var gift med Olav den helige av Norge på 1000-talet.

Svenska prinsessan Astrid, gift med kung Leopold II av Belgien.

Astrid Lindgren, 1907- 2002. Författare från Näs, Vimmerby.



Asta är ett kvinnonamn och ursprungligen en kortform av Astrid.  

Namnet är känt sedan 1834 och var som mest populärt under 1910- och 1920-talen.

Enligt en annan tolkning härstammar det från det grekiska ordet för ’stjärna’.

Och i en ytterligare tolkning  är Asta ett nordiskt namn som är bildat av ordet ast som betyder kärlek.

Det finns totalt 8 008 personer folkbokförda i Sverige med namnet, varav 5 146 med det som tilltalsnamn.





Av Kaela - 26 november 2013 05:54

    




Även om det fortfarande är svart utanför mitt fönster så vet jag att snart kommer ljuset.


Med en ny dag....


November är nog årets tuffaste månad att ta sig igenom för de allra flesta av oss.

Det är grått och mörkt.....


Det börjar bli kallt....och det är långt till våren.


Men igår såg jag hur det på det lilla träd som står utanför mitt jobb redan finns utvecklade knoppar.

Bladen ska sova länge ännu - men de finns där...

Kände ett stilla jubel inför den lilla grenen....


Det gäller att hitta såna där små glädjeämnen nu i gråheten.


Önskar DIG en ny dag där glädjeämnena ska möta dig.....



Av Kaela - 26 november 2013 05:40

Har lite svårt att förstå hur en leksakskatalog från Sverige med flickor som leker med lyftkranar och pojkar som leker med dockor kan få känslorna att svalla över i andra länder.

Men så är det - bland annat i Frankrike.

Där vill man till och med gå så långt att man vill bojkotta varuhuskedjor som i sin reklam använder sig av dessa bilder.

Nog tror jag att de flesta flickor föredrar dockorna och de flesta pojkar lyftkranarna - men det betyder ju inte att vi behöver fortsätta att prägla in könsroller bland leksakerna också.


Läs mera i Dagens Nyheters artikel

Av Kaela - 26 november 2013 05:29

Idag är det tisdagen 26 november och Linus har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


Det finns 20 649  män i Sverige som har förnamnet Linus .

Av dessa har 17 035 namnet Linus som tilltalsnamn.

Linus är ett namn som härstammar från det grekiska ordet linon som betyder lin, linhårig.

Namnet har funnits i Sverige sedan 1810.

Historisk person som burit namnet:

I bibeln berättas om Linus som var vän och medarbetare till aposteln Paulus och som enligt legenden blev Roms förste biskop. Linus skall ha dött år 76.

Känd person som bär namnet: Linus Roach, engelsk skådespelare.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards